Beweging: zo blijven je spieren gezond

28 september 2020

Mens in beweging: zo blijven je spieren gezond

Beweging in je lijf: daar zijn ongeveer zeshonderd verschillende spieren bij betrokken. Door de samentrekking van spieren tussen je gewrichten kun jij je bewegen. Wist je dat mannen gemiddeld vijftien procent meer spieren hebben dan vrouwen? Gemiddeld hebben vrouwen iets meer vet en minder sterke armspieren dan mannen. Maar voor zowel mannen als vrouwen is het belangrijk je spieren gezond te houden. Hoe doe je dat?

Blijf sporten, wandelen, fietsen of de hond uitlaten

Hoe ouder je wordt, hoe meer spiermassa je verliest. Al vanaf je dertigste neemt je spiermassa langzaam af. Vanaf je vijfenzestigste gaat dat proces steeds sneller. Iemand van tachtig jaar heeft gemiddeld de helft minder spieren dan iemand van dertig. Maar: met een gezonde leefstijl kun je dat proces positief beïnvloeden. Door al jong te beginnen met gezonde voeding en een eiwitrijk dieet help je je spieren gezond te houden. Veel ouderen stoppen met fysieke inspanning, zoals sporten of matig intensief bewegen. En dat zorgt er nou juist voor dat je spieren achteruitgaan! De truc is juist om te blijven bewegen.

Ook voor ouderen is beweging belangrijk

 Sport en beweging blijft je hele leven lang belangrijk. Natuurlijk is het goed om je ‘spiertraining’ af te stemmen op wat bij jou past. Welke work-out, training of wandeling je ook kiest: drink voldoende water. Spieren hebben water nodig. Bij uitdroging kun je juist last krijgen van spierkrampen. Daarnaast is het verstandig zowel een warming-up als een cooling down te doen. Train jij thuis op de hometrainer? Doe na de training nog een rustig rondje. Of loop na je hardlooptraining op normaal tempo uit. Zo voorkom je spierpijn.

Bronnen:

1. https://www.gezondheidsplein.nl/menselijk-lichaam/spieren/item45071



Alle artikelen

 


Door te schrijven onthoud je beter

Terug naar alle blogs