Leren ontspannen: probeer yoga!

24 augustus 2020

Leren ontspannen: probeer yoga!

Ontspannen kun je leren. Heb jij een druk leven vol verplichtingen? Dan is het belangrijk af en toe pas op de plaats te nemen en te zorgen voor jouw dosis ontspanning. Door yogaoefeningen te doen, breng je je geest tot rust. Ontfocussen is goed voor je brein. Na een yogasessie voel je je relaxter, maar ook energieker. ‘Tijdens yoga ben je fysiek in beweging, maar tegelijkertijd doe je aan mindfulness. Yoga is eigenlijk meditatie in beweging,’ vertelt yogadocent Thirza van de Hoef tegen RTL.

Yoga = ademhaling

Ademhaling is een van de belangrijkste dingen tijdens yoga. ‘Een gezonde ademhaling draagt bij aan algehele gezondheid. Veel mensen gebruiken maar een derde van hun longcapaciteit. En dat is zonde, want een diepe ontspannen ademhaling brengt onze geest tot rust,’ legt Thirza uit. In Nederland is yoga al jaren bezig aan een opmars: mensen willen leren ontspannen, omdat hun levens volgepropt zitten met werk, sociale verplichtingen en verantwoordelijkheden. Van yoga word je niet alleen soepeler en sterker, je versterkt ook je immuunsysteem. Door regelmatig yogaoefeningen te doen, slaap je beter en kun je periodes van stress beter aan. Thirza: ‘Yoga is een manier van leven. Het is een moment van bezinning en verbinding met jezelf. Vanuit die verbinding met jezelf kun je verbinden met de buitenwereld.’

Leren ontspannen door yoga: tips

Wil je proberen of yoga bij jou past? Begin dan met kleine en haalbare doelen. Probeer geen yogasessies van een anderhalf uur in je toch al overvolle agenda te proppen. Op YouTube zijn fijne yogasessies voor beginners van tien tot twintig minuten te vinden. Yogaoefeningen bestaan uit een serie poses. Het is het beste voor je lijf om deze poses zorgvuldig op te volgen. En last but not least: yoga is geen competitie. Het hoeft niet snel of perfect. Doe wat bij jouw lijf en hoofd past.



Alle artikelen

 


Koffieliefhebber of ga je voor thee?

 

Terug naar alle blogs