Meer bewegen? Zo voorkom je spierpijn

1 februari 2021

Kun je die zure benen na intensieve training voorkomen?

Meer bewegen: veel mensen zijn in januari lekker aan sporten geslagen. Beweging is goed voor je weerstand en helpt bij het leegmaken van je hoofd. Maar wie tijdens de coronacrisis vooral lekker op de bank hing, merkt het meteen. Spierpijn. Direct na een intensieve work-out voel je je ongetrainde spieren al flink branden. En na twee tot drie dagen kan het nog erger worden. Waar komt spierpijn eigenlijk vandaan en is het te voorkomen?

Welke functie hebben spieren in je lichaam?

Doordat de spieren afwisselend samentrekken of juist ontspannen, kun je bewegingen maken. Ben jij meer gaan bewegen om grotere spieren te krijgen? Door op de juiste manier te trainen én door op je voeding te letten, verandert je lichaamsvorm. Je krijgt meer spieren en minder vetmassa. Door bijvoorbeeld met gewichten te trainen, belast je je spieren. Dat veroorzaakt kleine scheurtjes in je spiervezels. Na je training gaan de spieren zich herstellen. Resultaat: je spieren groeien. Voor dat herstel heeft je lijf eiwitten nodig. Daarom kan het geen kwaad om na een training wat extra kwark, melk, noten of bonen te eten.

Meer bewegen: vroege spierpijn en verlate spierpijn

Tijdens een intensieve work-out met belasting van je spieren ontstaan er dus scheurtjes. Maar wat veroorzaakt nou die spierpijn? Je kunt tijdens je work-out al last krijgen van ‘vroege spierpijn.’ Je spieren voelen branderig aan. Door een opstapeling van melkzuur in je spieren gaat de zuurgraad naar beneden. Dat zorgt voor dat zure, branderige gevoel in je spieren. Na 24 tot 48 uur kun je last krijgen van ‘verlate spierpijn.’ En die spierpijn wordt veroorzaakt door die kleine scheurtjes in je spieren. Je lichaam is druk bezig met het herstellen van die scheurtjes. Na de herstelfase zijn je spieren sterker.

Hoe voorkom je spierpijn eigenlijk?

Misschien heb je lang niet gesport en zie je nu al op tegen die spierpijn na een training. Hoe kun je spierpijn (zoveel mogelijk) voorkomen? Wij zetten drie tips op een rij:

  1. Begin geleidelijk met het belasten van je spieren en ga daarbij niet over je grens heen.
  2. Ben je begonnen met trainen? Zorg ervoor dat je vanaf dat moment regelmatig gaat sporten. Dan wennen je spieren langzaam aan de belasting.
  3. Zorg tussen je trainingen door voor een rustfase. Daarbij is het belangrijk om te blijven bewegen. Juist door op je eigen tempo te wandelen of te fietsen, kun je spierpijn tegengaan.
  4. Toch last gekregen van enorme spierpijn? Een massage van je pijnlijke spieren kan helpen de pijn iets te verminderen. Of neem een lekker warm bad!

Bronnen:

    1. Voedingscentrum: http://bit.ly/3j9HKCG
    2. Gezondheidsplein: http://bit.ly/36vXwCt
    3. Volkskrant: http://bit.ly/3ampa6j


Alle artikelen

 


Skeeleren

 

Terug naar alle blogs