Met sporten voor het ontbijt verbrand je meer vet

28 juli 2020

Met sporten voor het ontbijt verbrand je meer vet

Wil jij meer vet verbranden? Ga dan eens sporten vóór je ontbijt. Uit onderzoek is gebleken dat sporten op een nuchtere maag de vetverbranding stimuleert. Het idee is dat je de avond voordat je gaat sporten een voedzame maaltijd nuttigt en ’s ochtends alleen een glas water of een kopje koffie drinkt.

Sporten voor je ontbijt: zo werkt het

De energie die we nodig hebben tijdens het sporten halen we uit vetten en koolhydraten die we in ons lijf opslaan. Tijdens inspanning gebruikt ons lijf eerst de aanwezige koolhydraten. Deze verbranden makkelijk. Gemiddeld ben je dan na drie kwartier door je koolhydraten heen en ga je over op vetverbranding. Bij inspanning zonder ontbijt ben je veel sneller door je koolhydraten heen. Je lijf gaat dan ook sneller over op vetverbranding.

Sporten op een nuchtere maag: werkt het echt beter om af te vallen?

Je lijf gaat wel eerder over op vetverbranding, maar ligt de inspanningsintensiteit  van je training ligt lager. Je hebt gewoon niet genoeg energie om een intensieve training vol te houden. Wil je toch sporten op een nuchtere maag om vet te verbranden? Zorg dan dat je een rustige duurtraining doet. Nuttig na de inspanning een licht, koolhydraatarm ontbijt. Houd er ook rekening mee dat je lijf langer nodig heeft om te herstellen na een training op een nuchtere maag.

Luister altijd naar je lichaam

Door te sporten voordat je ontbijt kan je glucosegehalte te snel dalen.  Dat is gevaarlijk, want daardoor kan je flauwvallen tijdens je training. Elk lichaam reageert weer anders op inspanning zonder ontbijt. Neem daarom altijd een handje noten mee voor als je merkt dat je lichaam het onderweg toch nodig heeft. Het is dus belangrijk goed naar je eigen lichaam te luisteren. Want elk lijf is weer anders en reageert anders op inspanning zonder ontbijt!



Alle artikelen

 


Gezondste olie op aarde

 

Terug naar alle blogs