Spieren herstellen na zware training? Neem rust!

23 februari 2021

Spieren herstellen? Rust nemen is net zo belangrijk als trainen.

Wil jij na een zware training zo effectief mogelijk werken aan spierherstel? Zorg dan voor voldoende rust in de dagen na je training. Door zware krachttraining breken spiervezels af. De herstelperiode zorgt ervoor dat spieren groter én sterker worden. Voldoende slaap, ontspanning, lichte inspanning en de juiste voeding dragen allemaal bij aan een goede herstelperiode tussen je trainingen in.

Spieren herstellen na een zware training

Heb jij de neiging om de rustperiode na je training over te slaan? Je spieren hebben de rustperiode juist nodig om daarna weer sterker te worden. En dus zwaarder te kunnen trainen. Daarom is het verstandig tijd en aandacht aan de herstelperiode tussen je trainingen te besteden. Na een duurtraining wordt zo’n 12 tot 48 uur herstel aangeraden. Na een krachttraining zelfs 48 tot 72 uur herstel. Dat betekent trouwens niet dat je stil op de bank moet gaan zitten. Juist door wel matig intensief te blijven bewegen, komt de doorbloeding van je spieren op gang. En dat is goed voor het herstel.

Gezonde voeding en voldoende slaap

De juiste voeding kan ook een heleboel doen voor het herstelproces van je spieren. Zorg dat je voldoende vetten, eiwitten en koolhydraten binnenkrijgt na je work-outs. Eiwitten kun je trouwens prima gewoon uit je voeding halen; het drinken van extra eiwitshakes is in principe niet nodig. Eiwitrijke voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld linzen, noten, bruine bonen en dierlijke producten zoals kip, vlees en zuivel. Ook niet onbelangrijk voor je spierherstel: voldoende slaap. Een verstoorde nachtrust ontregelt de werking van insuline. En dat hormoon is nou net belangrijk voor het vervoer van voedingsstoffen naar je spiercellen. Goed slapen draagt dus echt bij aan sterkere spieren.

Wat kun je nog meer doen?

Na een intensieve work-out is het natuurlijk heerlijk om even onder de douche te springen. Wacht dan tot je niet meer zweet en je lichaamstemperatuur op peil is. Voor je spieren is een bad van ongeveer 40 graden Celsius nog beter. En: een massage doet wonderen! Ga vlak na je training voor een lichte, ontspannende massage. Niemand in de buurt die jou wil masseren? Bekijk hier goede massagetips!

Bronnen:

    1. Runnersworld: http://bit.ly/3kbk2X6
    2. Decathlon: http://bit.ly/3sg7y3h
    3. Menshealth: http://bit.ly/37CwWbm
    4. Voedingscentrum: http://bit.ly/37FVv7n


Alle artikelen

 


Wat is een GLI

Terug naar alle blogs