Minder spierkracht door ouderdom.

Als je ouder wordt, merk je dat je bijvoorbeeld moeilijker uit je bureaustoel komt. Traplopen wordt lastiger en zware boodschappen tillen gaat ook niet meer zo makkelijk. Er is namelijk een afname van spiermassa door je leeftijd: elk jaar verlies je een beetje spierkracht. Op je 25e verlies je jaarlijks zo’n 1% aan spiermassa. Op je vijftigste is dat 2% en als je zeventig bent kan dat jaarlijks wel 3% zijn. Best veel dus. Al helemaal als je alles bij elkaar optelt. Maar gelukkig kun je er wat doen aan!

Meer bewegen & krachttraining

De steeds grotere afname van spiermassa bij je leeftijd komt onder andere omdat we minder actief zijn als we ouder worden. We bewegen minder. We zitten meer stil. En daardoor breken spieren nóg sneller af. Je kunt dit tegengaan door af en toe wat krachttraining te doen. Twee keer in de week wat push-ups, sit-ups of squats. Heel makkelijk thuis te doen. Of je nu 40 of 80 bent. Hoef je ook geen abonnement bij de sportschool voor af te sluiten!

Eiwitten eten

Elke dag breken spieren zich een beetje af en bouwen ze zich weer op. Voor het opbouwen van spieren heeft je lichaam eiwitten nodig. En die eiwitten kun je prima uit je voeding halen. Daar heb je geen extra proteïne shakes voor nodig. Eet na je training bijvoorbeeld een stukje vlees of vis, een bakje kwark of een handje noten. Andere eitwitrijke producten zijn eieren, melk en peulvruchten als linzen en bonen. Als je de Schijf van Vijf volgt, dan zit het met de inname van eiwitten wel goed!

Tip: Houd een eetdagboekje bij ontdek of jij genoeg eiwitten eet!

Conclusie: verbeter je leefstijl!

Om de afname van spiermassa door een hogere leeftijd tegen te gaan, moet je dus je leefstijl verbeteren. Meer bewegen en gezondere voeding. Met kleine uitdagingen en inzicht in je gedrag helpt de Salut app je daarbij. Op een leuke en makkelijke manier. Download de app en ervaar het zelf!

Bronnen:
Allesoversport.nl

Deel artikel

Laat een reactie achter