Altijd bereikbaar zijn, is schadelijk voor ons brein.

Na het eten even je mail checken en voordat je gaat slapen nog snel antwoorden op de groepsapp van je collega’s. Bijna de helft van de werknemers is buiten werktijden bereikbaar, volgens RTL. En de stress die daaruit voortkomt is schadelijk voor ons brein.

Slaaf van mobiele telefoon

‘Steeds meer mensen zijn een slaaf van hun mobiele telefoon en willen altijd bereikbaar zijn. En dat heeft zijn weerslag op de hippocampus, het deel van ons brein dat herinneringen opslaat en zorgt voor de regulatie van emoties,’ vertelt Margriet Sitskoorn, hoogleraar klinische neuropsychologie aan Tilburg University, aan Nu.nl. Een appje hier, een Facebookbericht, drie nieuwe e-mails, een notificatie van je hardloopapp; we krijgen vierentwintig uur per dag een stroom van berichten binnen. Ons brein moet dat allemaal verwerken en heeft daardoor geen tijd om écht te ontfocussen. Dat maakt ons kwetsbaar voor een burn-out.

Cultuur van bereikbaarheid

Werk en privé lopen bij steeds meer mensen door elkaar heen. En dat we massaal thuiswerken sinds de coronacrisis helpt ook niet mee. Mensen moeten beter leren de grens tussen werk en privé te bewaken. Mark van den Berg, organisatiedeskundige, in het AD: ‘We leggen het onszelf op, altijd bereikbaar zijn en niks willen missen. En als we er niet bewust mee aan de slag gaan, wordt het alleen maar erger. Mensen die nu de arbeidsmarkt opkomen zijn opgegroeid met de mobiele telefoon. Daardoor kan die cultuur van bereikbaarheid alleen maar steviger worden.’

Bewustwording: leg die telefoon eens weg

Hoe voorkom je onnodige stress doordat je altijd bereikbaar bent of wilt zijn? Volgens Margriet Sitskoorn is het voor velen echt een kwestie van afkicken. We moeten afkicken van notificaties, die ons steeds weer een beetje dopamine geven. Maar net als bij drugs zijn al die notificaties op de lange termijn schadelijk voor ons. Zij adviseert om op twee momenten je mail te checken: in de ochtend en in de avond. Ben je bang dat er urgente dingen zijn die je mist? Stel dan een out of office reply in dat je slechts op twee momenten je mail checkt. Ook een goede tip: leg je telefoon weg als je aan het werk bent. Desnoods in een andere ruimte of in je tas. Dan zie je even geen notificaties binnenkomen en kun je ongestoord werken. ‘Aandacht is het nieuwe goud,’ stelt Margriet Sitskoorn.

Wil jij meer tijd voor jezelf?

De Salut app helpt jou op weg met mini-uitdagingen! Je begint klein, met haalbare doelen. Probeer bijvoorbeeld elke dag 1 YouTube filmpje te kijken over een onderwerp dat jou interesseert. In een paar weken tijd werk je toe naar duurzame gedragsverandering. Benieuwd hoe dat werkt? Download nu onze app.


Werk aan je gezondheid met de Salut app


Bronnen:

    1. RTL nieuws: https://bit.ly/3kCCAOo
    2. Psychologiemagazine: https://bit.ly/38KpPiE
Deel artikel

Laat een reactie achter