Is een sauna goed voor je?

Alles even loslaten en maximaal ontspannen in de sauna. Veel mensen zien een saunabezoek als een ultiem genietmoment. In de sauna zelf kun je ontfocussen en ben je (als het goed is) offline. Geen wonder dat je je na een dagje sauna uitgerust voelt. Maar: is een sauna goed voor je lichaam?

Verschillende soorten sauna’s

Er zijn droge sauna’s en natte sauna’s. Een droge sauna, zoals de klassieke Finse sauna, verwarmt het lichaam van binnenuit. De temperatuur kan er oplopen tot 100 graden Celsius. Ook een infraroodsauna is een droge sauna, maar die zijn minder heet. De elektrische stralers komen gemiddeld tot zo’n 60 graden Celsius. Een natte sauna, zoals een stoombad, heeft een enorm hoge luchtvochtigheid en ongeveer net zo heet als een infraroodsauna. Het verschil met de droge sauna: een natte sauna verwarmt je lichaam van buiten naar binnen.

Is een sauna goed voor je lichaam: het reinigt je huid

De warmte van de sauna zorgt ervoor dat je lichaam begint met zweten. Vroeg of laat stroom het zweet langs je voorhoofd en over je lijf. Als je écht veel zweet worden dode huidcellen verwijderd. Ook bacteriën in de bovenste lagen van je huid worden afgevoerd.

Een sauna is goed voor je hart

In de sauna warmt je lichaam op, waardoor je bloedvaten verwijden. Ook je hartritme neemt toe; gemiddeld van 60 tot 70 hartslagen per minuut naar 110 tot 120 slagen per minuut. Bezoek jij met regelmaat een sauna? Grote kans dat je hierdoor een sterker hart krijgt. En wist je dat een sauna ook goed is voor je brein? Je hersenen raken beter doorbloed, waardoor er meer zuurstof in je brein terecht komt.

Warmte van de sauna

Herken je dat? Je stapt de sauna in en je ontspant meteen. De warmte van de sauna zorgt ervoor dat je endorfine aanmaakt; een geluksstofje. Bovendien: na een aantal saunarondes geef je je immuunsysteem een boost. De warmte van de sauna zorgt voor een verhoogd aantal witte bloedcellen.

Is een sauna goed voor je lichaam: wanneer oppassen?

Ben jij nog nooit in een sauna geweest? Zorg dan dat je niet meteen heel lang in een hete sauna blijft. Het is géén test voor je uithoudingsvermogen! Ook belangrijk om in de gaten te houden: je verliest enorm veel vocht. Na een saunaronde (opwarmen, afkoelen, rusten) is het verstandig om voldoende water te drinken. Zo zorg ervoor dat je niet uitdroogt. Heb jij onderliggende klachten, zoals hart- en vaatziekten? Dan is het altijd verstandig eerst even te overleggen met je arts voordat je de sauna induikt.

Deel artikel

Laat een reactie achter