Een actieve leefstijl verbetert de weerstand. 

Bewegen is belangrijk. Een actieve leefstijl verbetert namelijk de weerstand. Het zorgt voor een beter afweersysteem omdat beweging zorgt voor een toename in het aantal cellen dat je lichaam beschermt tegen virussen. Ook tegen corona of COVID-19. Daarom is meer bewegen nu misschien nog wel belangrijker dan ooit, stelt neuropsycholoog Erik Scherder in zijn column voor de Nederlandse sportraad.

Zitten is het nieuwe roken

Je hebt het misschien wel eens gehoord: zitten is het nieuwe roken. Er sterven inmiddels meer mensen aan de gevolgen van te veel zitten dan aan roken. Niet zozeer omdat zitten zelf nu zo gevaarlijk is, maar omdat je daardoor minder beweegt. En te weinig beweging  kan op zijn beurt dan weer leiden tot overgewicht, diabetes type 2 en allerlei hart- en vaatziekten. Het blijkt dat te weinig beweging wereldwijd nu zelfs de vierde doodsoorzaak is!

Meer bewegen en corona

Hoewel een actieve leefstijl je lichaam helpt om zich te beschermen tegen corona, bewegen we juist minder tijdens de pandemie. Best gek. Maar dat komt simpelweg omdat we meer thuis zitten. Omdat we thuis werken en beter even wat minder sociale contacten kunnen hebben. Omdat de sportscholen gesloten zijn of omdat er coronamaatregelen gelden waardoor we helemáál geen zin meer hebben in een stevige workout.

Zo ziet een actieve leefstijl eruit

Hoe begin je met het aanhouden van een actieve leefstijl? Het advies: beweeg een half uurtje per dag matig intensief. Denk hierbij aan fietsen, (stevig) doorlopen, traplopen of tuinieren. Het is hierbij wel belangrijk dat je 30 minuten aan één stuk bezig bent. Kinderen en jongvolwassenen doen er goed aan minimaal een uurtje per dag matig intensief te bewegen.

Ook belangrijk: onderbreek het zitten!

Heb je zittend werk? Dat is vaak dus nog ongezonder dan je denkt. Het is dan niet alleen van belang om dat half uurtje te bewegen, maar ook om regelmatig het zitten even te onderbreken. Om tussendoor wat vaker pauze te nemen en stukje te wandelen, even de rekken en strekken of om wat oefeningen achter je bureau te doen. Dat is goed voor je weerstand, maar houdt ook je spieren en gewrichten soepel.

Ook een actieve leefstijl? Download de Salut app!

Wil je ook een actieve leefstijl aanhouden? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan … maar de Salut app helpt je er bij! Met kleine mini-uitdagingen en haalbare doelen houden we je gemotiveerd en werken we toe naar een gezondere leefstijl die je wel echt vol kunt houden. Benieuwd hoe dat werkt? Download de gratis app en probeer het nu zelf!

Werk aan je gezondheid met de Salut app

 

Bronnen:
Nederlandse Sportraad

 

 

Deel artikel

Laat een reactie achter