Met een gezonde leefstijl hoeft diabetes type 2 geen chronische ziekte meer te zijn

In Nederland hebben heel veel mensen last van diabetes type 2. Honderdduizenden. Misschien wel een miljoen. Bij die mensen maakt het lichaam te weinig insuline aan of reageert het er niet goed op. Daardoor is het bloedsuiker te hoog en krijg je last van bepaalde symptomen en uiteindelijk problemen met je hart, ogen en nieren. Gelukkig kun je met een gezonde leefstijl diabetes type 2 onder controle houden, zodat je niet je hele leven nog medicijnen hoeft te gebruiken.

Insuline spuiten

Misschien heb je het wel eens gehoord: bij diabetes moet je insuline spuiten. “Dat zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel tijdelijk omlaag gaat en de bloedvaten beschermd worden”, zegt huisarts en leefstijldeskundige Jacqui van Kemenade tegen NU.nl. “Maar op de lange termijn gaan er meer suikers naar het vetweefsel. Daardoor word je dikker.” Overigens maken mensen met diabetes type 2 wél zelf insuline aan, maar dat werkt niet goed. “De eigen insuline loodst namelijk nog wel suikers de vetcel in, waardoor er vaak vet ontstaat rondom de taille en op plekken waar het niet gezond is. Bijvoorbeeld tussen de organen.”

Een verandering in leefstijl bij diabetes type 2 helpt!

Van medicijnen wordt je op den duur dik en ook als je er niks tegen doet, heb je een verhoogde kans op problemen met onder andere je hart, ogen en nieren. Met een leefstijlverandering kun je ervoor zorgen dat je makkelijker kunt leven met diabetes. Jacqui: “Met aandacht voor alle gebieden van een gezonde leefstijl hoef je niet altijd meer te spuiten of kun je minder medicijnen gaan gebruiken.” Maar hoe ziet zo’n goede leefstijl bij diabetes type 2 er dan uit?

  • Meer bewegen
    Door veel te bewegen werkt de eigen insuline weer beter bij je spieren. Bovendien verbruik je door te sporten ook weer wat suikers die je niet nodig hebt en kun je meteen een paar kilootjes afvallen!
  • Gezonde voeding
    “Eet voeding die de bloedsuikerspiegel laag en in balans houdt: minder suiker en zetmeel en juist meer vezels, eiwitten, langzame koolhydraten en goede vetten”, aldus Jacqui. Daardoor heb je überhaupt minder insuline nodig.
  • Goed slapen & voldoende ontspanning
    Een goede nachtrust en genoeg ontspanning over de dag zijn ook heel belangrijk. Slaap je slecht of heb je veel stress? Dan gaat je lichaam in een een soort vecht- of vluchtmodus. En daardoor stijgt je bloedsuikerspiegel juist weer.

Ook een gezondere leefstijl bij diabetes type 2 aanhouden?

Je leefstijl veranderen is niet makkelijk. En zorgen voor een gezonde leefstijl bij diabetes type 2 al helemaal niet. Daarom helpt de Salut app je daar bij. Met kleine mini-uitdagingen helpen we je steeds wat gezonder te leven. Stapje voor stapje. Zodat je die leefstijlverandering langzaam kunt maken én vol kunt houden. Download nu de gratis app en ervaar zelf hoe het werkt!

Werk aan je gezondheid met de Salut app

Bronnen:
NU.nl
DiabetesFonds

Deel artikel

Laat een reactie achter