Bewegen tegen rugpijn.

Heb jij last van lage rugpijn? Voorkom stilzitten of liggen en blijf juist in beweging. Rugklachten kunnen verschillende oorzaken hebben, maar de meeste rugklachten zijn na zes tot twaalf weken voorbij. Uit onderzoek is gebleken dat rugklachten sneller over zijn bij lichamelijk actieve leefstijl.

Beweeg binnen de eigen pijngrens

Mensen met rugpijn zijn vaak bang om te bewegen. Daardoor kunnen ze hun spieren verkrampen, waardoor de klachten zo mogelijk nog erger worden. Het advies van huisartsen luidt dan ook: blijf bewegen, binnen de eigen pijngrens. Want door te bewegen, raken de spieren weer doorbloed en worden ze sterk en soepel. Ook belangrijk: voorkom tegelijk draaien en bukken, plotselinge snelle bewegingen en zwaar tillen.

Rugklachten kosten miljarden aan ziekteverzuim

Zo’n zestig tot tachtig procent van de volwassenen krijgt in zijn leven ooit te maken met lage rugpijn. En mensen met rugklachten blijven vaak thuis van het werk. Volgens RTL kosten rugklachten de Nederlandse economie jaarlijks minstens 2,8 miljard euro door ziekteverzuim. Maar hoe kun je voorkomen dat je thuis komt te zitten met rugklachten?

Bewegen tegen rugpijn

Door elke dag minimaal een half uur matig intensief te bewegen. Onze spieren zijn gemaakt om te bewegen. Vooral mensen met een zittend beroep zitten soms wel tot negen uur per dag. Bij lang zitten zijn spieren wel gespannen, maar ze bewegen eigenlijk niet. Daardoor raken ze uitgeput en slecht doorbloedt. Door de blijven wandelen, traplopen of fietsen heb je minder kans op rugklachten of chronische rugpijn.

Herstelperiode rugpijn

Rugpijn kan plotseling ontstaan of komen door jarenlange slijtage van de rugwervels. Maar de meeste rugklachten moeten na zes tot twaalf weken weer over zijn. Wel kan de lage rug dan altijd een gevoelige plek blijven. Door de rompstabiliteit te verbeteren, versterk je je rug. Deze oefeningen kun je soms ook al tijdens je herstelperiode.

Bronnen:

    1. Allesoversport: https://bit.ly/3s022Bq
Deel artikel

Laat een reactie achter