Meditatie ontspant, maar hoe moet je beginnen met mediteren?

Meditatie: heb jij het weleens geprobeerd? Het is in Nederland inmiddels behoorlijk populair. In elk dorp of elke stad is wel een mindfulnessklasje te vinden en je kan het ook makkelijk thuis proberen. Via YouTube of speciale apps zijn talloze meditatieoefeningen te vinden. Maar wat is meditatie? En hoe kun je beginnen met mediteren?

Wat is meditatie?

De oorsprong van meditatie gaat duizenden jaren terug en ligt in het huidige India. Het is niet religieus, maar meditatie is wel onderdeel van het Boeddhisme. Sinds de jaren ’20 van de vorige eeuw is meditatie ook in de Westerse wereld aan een opmars begonnen. Het is een techniek waarmee onze geest tot rust kan komen. Er is inmiddels veel onderzoek naar gedaan en ook de neuropsychologie erkent de positieve invloed van meditatie en andere ontspanningsoefeningen. Regelmatig mediteren zorgt bijvoorbeeld voor een groter brein.

Wat bereik je met meditatie?

In de traditie van mediteren is niets goed of fout. Sommige mensen mediteren om een bepaalde staat van bewustzijn te bereiken, anders dan de staat waarin je normaal verkeert. Anderen willen gewoon een gevoel van stilte en rust ervaren. Mediteer je dagelijks? Dan vermindert het stress en gevoelens van angst, heb je minder last van depressieve klachten en ben je emotioneel beter in balans.

Wat gebeurt er tijdens een meditatiesessie?

Of je nou vijftien minuten op een meditatiekussen zit of twee uur, het principe blijft hetzelfde. Je zit in stilte en laat gedachten voorbijgaan. Je observeert je eigen gedachten, zonder daar een oordeel over te hebben. Denk jij alleen maar aan de boodschappen die je nog moet doen? Laat het gaan. Voel je je weer boos worden over dat gesprek met je werkgever? Laat het gaan. Het idee hierachter: je bent je gedachten niet. Door je gedachten te observeren, vervang je ze door een gevoel van innerlijke rust. Mindfulness en meditatie helpt om afstand te nemen van emoties.

3 belangrijke tips als je wilt beginnen met mediteren

Wil je beginnen met mediteren? Met deze tips haal je het maximale uit je meditatiesessie, ook als je een beginner bent:

  1. Vermijd afleiding
    Zoek een rustig plekje op. Het liefst zonder allerlei geluiden of beelden die je afleiden. Zo kun je je beter concentreren op je meditatie oefeningen.
  2. Reserveer genoeg tijd
    Je moet natuurlijk wel de tijd hebben om te mediteren. Het is zeker in het begin niet iets wat je even snel tussendoor doet. Grote kans dat je gedachten dan afdwalen naar wat je allemaal nog doen moet.
  3. Concentreer je op jezelf
    Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar het is belangrijk om je te concentreren op jezelf. Op je ademhaling, op je gedachten, op je lichaam en op de houding. Zo word je echt mindful en kom je beter tot rust.

Beginnen met mediteren: makkelijke oefeningen

Wil jij graag beginnen met mediteren? Probeer dan eens de oefeningen van Bedrock Magazine, check deze ontspanningsoefeningen voor thuis of ga voor deze makkelijke yoga oefeningen voor beginners. Zo kun je op een laagdrempelige manier bekijken of meditatie bij jou past!

Bronnen:

  1. Happynez
Deel artikel

Laat een reactie achter