Hoe ontspan je?

Soms wordt de stress in je leven iets te veel. Misschien sta je onder continue druk op je werk of gebeuren er in je privéleven heftige dingen. Te lang onder te veel stress staan is niet goed voor je lijf. Je weerstand gaat achteruit en je voelt je op den duur mentaal uitgeput. Merk je op dat je toe bent aan rust? Probeer eens uit te zoeken wat voor jou goed werkt: hoe ontspan je het beste?

Hoe ontspan je?

Door te ontfocussen, gun je je brein rust. Je cortisolniveau (het stresshormoon) daalt en je lijf kan ontspannen. Voor sommige mensen makkelijker gezegd dan gedaan. Het kan handig zijn om na te denken waar jij van ontspant. Dat kan yoga of meditatie zijn, maar ook zoiets als schilderen, lezen, zwemmen, wandelen of een warm bad kan voor een fijn ontspannen moment zorgen. Zolang je elke dag maar even kunt ontspannen. Op de website van Psychologie Magazine staan een aantal fijne oefeningen die je makkelijk thuis kunt uitvoeren.

Bronnen van stress

Uit onderzoek is gebleken dat veel mensen langdurig onder spanning staan bij onderstaande situaties (bron: Psychologie Magazine):

  • Een scheiding of verbroken relatie
  • Dood of ziekte van je partner, een naast familielid of een goede vriend
  • Trouwen
  • Ontslag
  • Kind krijgen
  • Verhuizing
  • Relatieproblemen
  • Financiële problemen
  • Zorg voor een ziek familielid
  • Verandering van baan
  • Gezondheidsproblemen/ziekte
  • Conflicten met je kinderen
  • Conflicten op het werk
  • Problemen in de relatie of met een vriend of familielid
  • Een nieuwe baan
  • Zorgen over je woonsituatie
  • Werkloosheid
  • Een grote verbouwing
  • Pensioen

Ben jij stressbestendig?

Bij bovenstaande situaties ervaart iedereen dus in meer of mindere mate stress en spanning. Maar sommige mensen kunnen nou eenmaal beter tegen stressvolle situaties dan anderen. Wil jij weten of je stressbestendig bent? MIND biedt een aantal leuke online (gratis) testen aan om erachter te komen waar jouw valkuilen liggen!

Deel artikel

Laat een reactie achter