Sushi gezond? Het zit vol verborgen suiker!

Is sushi gezond? Rauwe vis met rijst en zeewier zijn niet alleen lekker, maar klinken in ieder geval als goed eten. Toch? Helaas voor de sushilovers onder ons is dat niet helemaal waar. Veel soorten Sushi in Nederland zijn vet, te zout en bevatten ook nog eens bizar veel suiker. Voor één kilo Sushirijst wordt namelijk maar liefst 200 gram suiker gebruikt. Elke week neerstrijken bij je favoriete all-you-can-eat Sushitent is dus niet zo’n goed idee.

Sushi is een lifestyle

Sushi is van origine een Japanse delicatesse, iets wat Japanners hooguit een of twee keer per maand eten. In de jaren ’90 in Amerika begon het eten van sushi als een lifestyle ding; de rauwe visrolletjes stonden erom bekend dat ze gezond én licht verteerbaar waren. De vraag naar sushi explodeerde nadat het in een aflevering van Sex And The City werd gegeten. Het duurde niet lang voordat we ook in Nederland massaal konden genieten van deze Japanse delicatesse. Van supermarkt tot lokale all-you-can-eat tent; een portie sushi is nu overal te koop!

Maar is sushi gezond?

Sushi kan gezond zijn, maar helaas is het vaak niet zo. Sushirijst wordt bijvoorbeeld gemaakt met heel veel suiker (om het wat zoeter en extra plakkerig te maken). Bovendien zitten er ook niet bepaald veel goede voedingsstoffen in deze witte rijst en bevat het wél veel calorieën. Daar kun je dik van worden. En ook de vulling of de saus is trouwens niet altijd goed voor je. Onderstaande producten kun je beter laten staan als je op zoek bent naar een gezondere keuze:

  • Sushi met mayonaise of cream cheese. Deze sushi bevat veel verzadigde vetten.
  • Bluefin Tuna sushi. In tonijn zit veel kwik. Bovendien wordt deze tonijnsoort overbevist.
  • Tobiku sushi. Hier zitten veel verzadigde vetten in.
  • Tempura sushi. Deze sushi wordt gefrituurd en is daardoor behoorlijk vet.
  • Soja saus. Deze saus heeft een hoog zoutgehalte.

Sushi kan wel goed eten zijn (ondanks de suiker)

Is sushi dan ook echt ongezond? Eigenlijk is het met sushi zoals met zoveel dingen. Het is niet slecht voor je, zolang je het met mate eet. En een vulling met vette vis of avocado of een sojasaus met minder zout maken sushi schelen ook alweer. Daarmee maak je jouw sushi gezond. Of in ieder geval: gezonder. Voor de echte sushi liefhebbers: met dit recept van het Diabetesfonds zit je altijd goed. Je tovert daarmee eenvoudig je eigen sushimaaltijd op tafel. Zonder te veel suiker en vetten!

Ook gezonder eten?

Gezonder eten is niet zo makkelijk, maar de Salut app helpt je op weg met leuke mini-uitdagingen! Je begint klein, met haalbare doelen. We dagen je bijvoorbeeld uit om eens met veel groenten te koken of om een paar dagen lang een handje ongezouten noten te eten. In een paar weken tijd werk je toe naar duurzame gedragsverandering. Zo wordt gezonder eten een stuk makkelijker … en leuker! Benieuwd hoe het werkt? Probeer onze app nu gratis!


Werk aan je gezondheid met de Salut app


Bronnen:

Deel artikel

Laat een reactie achter