Interview Herko Wegter

7 december 2020

Iedereen voelt zich wel eens niet zo lekker

Sinds afgelopen maand werkt Salut samen met ‘Moet ik naar de dokter?’ De gebruikers van de Salut app kunnen nu eenvoudig ontdekken of ze (wel echt) naar de dokter moeten als ze zich niet zo lekker voelen. Herko Wegter van ‘Moet ik naar de dokter?’ vertelt er meer over.

Wat is ‘Moet ik naar de dokter?’ eigenlijk?
‘Als iemand zich niet zo lekker voelt of klachten heeft, dan bellen mensen vaak de huisarts of de huisartsenpost. Daar stelt degene die je aan de lijn krijgt allerlei vragen om te ontdekken wat er aan de hand kan zijn en hoe ernstig het is. Dit noemen we triage. Al die triagevragen en medische protocollen hebben we vertaald naar gewone-mensen-taal en in een online omgeving gezet. Zowel op een website als in een app. Door online de vragen te beantwoorden, weet je snel of je naar de dokter moet. Bovendien kun je online je vragen 24 uur per dag, 7 dagen per week stellen.’

Je kunt toch ook gewoon googlen als je klachten hebt?
‘ Er staat op het internet best veel onbetrouwbare medische informatie. Hierdoor denken mensen sneller dat ze ernstig ziek zijn. Bovendien hebben we de neiging om op zoek te gaan naar informatie die onze vermoedens bevestigt. Ook al hoeft de gevonden informatie helemaal niet op jou van toepassing te zijn. Zo kan een onschuldig kwaaltje zomaar een ernstige aandoening worden in je hoofd. Of omgekeerd. Je onderschat de situatie op basis van de informatie de je vindt. ‘Moet ik naar de dokter?’ is gebaseerd op de geldende Nederlandse medische richtlijnen en protocollen. Onze informatie is absoluut betrouwbaar en wij beschikken over een officiële Europese CE-markering.’

Wat vinden huisartsen van ‘Moet ik naar de dokter’?
‘Huisartsen en huisartsenposten hebben het enorm druk en zijn over het algemeen blij met onze tool. De zorgvraag neemt toe en voldoende personeel vinden is ook vaak een uitdaging. Uit onderzoek blijkt dat 42% van de mensen die een dokter bezoeken daar eigenlijk helemaal niet naar toe hoeven. Wij willen met onze digitale zelfzorg adviezen die mensen gerust stellen die niet echt naar de dokter hoeven. Zo kan de huisarts zijn tijd besteden aan mensen die wel hulp nodig hebben. Op die manier helpen we de werkdruk in de zorg te verlagen en kosten te besparen.’



Alle artikelen

 


Spijsvertering en gezondheid

 

Terug naar alle blogs