Nachtje doorgehaald? Slaap kun je niet inhalen

15 februari 2021

Slaaptekort kun je niet inhalen.

Ga jij doordeweeks vaak te laat slapen maar moet je wel vroeg uit de veren? Grote kans dat je structureel nét te weinig slaapt. En dat je die slaap in het weekend inhaalt. Misschien voel je je dan net iets fitter, maar echt chronisch slaaptekort kun je gewoonweg niet inhalen. Slaapexpert Sebastiaan Overeem legt uit in Trouw: ‘Goed slapen na slaaptekort helpt wel, maar een nacht langer slapen is niet voldoende.’ Waarom kun je slaap niet inhalen?

Slaaptekort verstoort de stofwisseling

Mensen die structureel te weinig slapen, hebben meer kans op diabetes type 2 en overgewicht. Dat komt omdat slecht slapen onze stofwisseling in de war schopt. Dat gebeurt al bij een nachtje flink doorhalen in de kroeg. Maar ook mensen die elke dag nét iets te weinig slapen, hebben hier last van. Uit onderzoek blijkt dat het inhalen van slaap dan juist geen zin heeft. Na een nachtje goed slapen voel je je mentaal wel beter, maar je stofwisseling is nog steeds in de war.

Wat moet je wel doen na slaaptekort?

Na een nacht slecht slapen is je stofwisseling dus al verstoord. Als slaap inhalen geen zin heeft, wat kun je dan wel doen om je stofwisseling weer in balans te brengen? Eus van Someren, slaaponderzoeker van het Nederlands Herseninstituut legt uit aan Nemo Kennislink: ‘Uitslapen heeft geen zin, het is voor je stofwisseling juist belangrijk om elke dag rond hetzelfde tijdstip op te staan. Veel mensen zijn gebrand op die acht uur slaap per nacht. Maar je hebt er dus meer aan om het bekende ritme te volgen.’ Met lang uitslapen verstoor je je biologische klok alleen maar. Het advies is dus: vroeg je bed uit, ook na een nachtje slecht slapen. En ’s avonds weer op tijd tussen de veren natuurlijk!

Bronnen:

    1. Womenshealth: http://bit.ly/3b2z3q0


Alle artikelen

 


Koffie en depressie

Terug naar alle blogs