Elf dagen zonder slaap

21 september 2020

Slechte nachtrust? Dit doet slapeloosheid met je brein

Heb je last van een slechte nachtrust? Iedereen die weleens een nachtje doorgehaald heeft, kent het: je voelt je de volgende dag futloos en je hersenen lijken van schuurpapier. ’s Nachts verwerkt je brein alle indrukken en spanningen van overdag. Tijdens het slapen werkt je brein aan nieuwe verbindingen en aan het scherp houden van je geheugen. ‘Goede slapers ruimen al slapend de spanning van de dag op,’ legt slaapprofessor Eus van Someren uit aan Nu.nl.

Een nachtje doorhalen kan toch wel?

Door een slechte nachtrust wordt het herstel van je brein volledig in de war geschopt. Niet zo gek dus dat je je na een nachtje niet of nauwelijks slapen niet vooruit te branden bent. Bij een nacht slapen van zes uur of minder verdriedubbelt je kans op een verkeersongeval, meldt het AD. Dat komt omdat je concentratievermogen en hand-oog coördinatie flink afneemt. Zelfs een nachtje weinig of niet slapen, heeft meteen invloed op je mentale gezondheid.

De gevolgen van slapeloosheid

Lig jij ook weleens uren wakker zonder reden? Dat kan behoorlijk frustrerend zijn. Vooral als je partner wel lekker ligt te snurken naast je. Misschien weet je waar de slapeloosheid vandaan komt en lig je uren te piekeren over dingen op je werk. Vaak is de oorzaak van slapeloosheid lastig te achterhalen. Terwijl een slechte nachtrust een enorme impact heeft op je leven. Doordat je brein zich ’s nachts niet kan herstellen, worden allerlei belangrijke processen in je lichaam niet in gang gezet. Je voelt je overdag slaperig en je kunt je minder goed concentreren. Ook kan het zijn dat je overdag een paar seconden of zelfs minuten in slaap valt zonder dat je het door hebt. Dat heet ‘microslapen’. Microslapen gebeurt overdag bij extreme vermoeidheid en is soms zelfs de oorzaak van verkeersongevallen. Slechte slapers hebben twaalf procent meer kans op vroegtijdig overlijden.

Bronnen:

  1. https://www.bedrock.nl/gevolgen-slapeloosheid

 



Alle artikelen

 


Wandelen om negatieviteit te verminderen

Terug naar alle blogs