Tandenpoetsen na het eten slecht voor glazuur

9 november 2020

Tandenpoetsen na het ontbijt beschadigt de glazuurlaag

Nog even snel je tandenpoetsen na je ontbijt: zo ga je met een fris gevoel de deur uit. Maar wist je dat het niet altijd een goed idee is om direct na je ontbijt je tanden te poetsen? ‘Te snel poetsen kan de kans op aantasting van je gebit juist vergroten,’ legt Gert Stel, hoofd van de sectie conserverende tandheelkunde in het UMCG, aan de Volkskrant uit. En dat zit hem vooral in het eten van suikers en zuren.

Veel dranken zorgen voor een zuuraanval op je gebit

‘De koolhydraten in koek of snoep worden door bacteriën in de mond omgezet in zuren. Die ontkalken het buitenste glazuurlaagje,’ zegt Stel. ‘Het is als een spons waar gaatjes in komen, het glazuur wordt dof.’ En ook frisdranken met koolzuur en vruchtensappen zorgen voor een flinke zuuraanval op je gebit. Na het drinken van frisdrank of vruchtensap heeft je speeksel de tijd nodig om de zuuraanval te neutraliseren. Als je direct je tanden zou poetsen, beschadig je de glazuurlaag op je tanden. Het is verstandiger je mond te spoelen met water en ongeveer een uur na het drinken van zure dranken (of het nuttigen van een zoet ontbijt) je tanden te poetsen. Zo ontzie je de glazuurlaag en poets je toch de tandplak weg.

Goede verzorging van je gebit

Tandartsen raden aan om je gebit minimaal twee keer per dag te poetsen met een elektrische tandenborstel en tandpasta. Met een elektrische tandenborstel kom je bij lastig bereikbare plekjes in je mond en haal je meer tandplak weg dan met een gewone tandenborstel. Vooral voor het slapengaan is tandenpoetsen belangrijk. ’s Nachts maak je minder speeksel aan, waardoor zuren en suikers meer kans hebben om je gebit te beschadigen. Ook verstandig: minimaal een keer per dag even stoken met tandenstokers. Daarmee vermijd je dat bacteriën in je mond gaan woekeren tussen tanden en kiezen.

Bronnen:

    1. Tandartskh: https://bit.ly/2IhI7ws
    2. Volkskrant: https://bit.ly/2GHt9iP
    3. Nu.nl: https://bit.ly/35ctSls
    4. Ivorenkruis: https://bit.ly/2IiU3yo


Alle artikelen

 


Wereld Diabetesdag

 

Terug naar alle blogs