Koffieliefhebbers minder kans op depressies

15 februari 2021

Verbeter je mentale gezondheid met koffie.

Koffie verbetert je mentale gezondheid. Vrouwen die meer dan vier kopjes koffie per dag drinken, hebben 20 procent minder kans op een depressie. Onderzoekers van de Harvard Medical School deden tien jaar lang onderzoek onder 50.000 Amerikaanse verpleegsters. De koffieliefhebbers bleken veel minder vaak last te hebben van depressieve gevoelens en voelden zich over het algemeen vrolijker. Dat kwam niet alleen door de cafeïne die in koffie zit. Want cafeïne houdende drankjes zoals cola en thee hadden dat effect niet. Goed nieuws voor de coffee addicts onder ons!

Koffie werkt als een licht antidepressivum

Koffie remt het stofje die depressie veroorzaakt. Daardoor werkt het als een licht antidepressivum. Na een kopje koffie voelen mensen zich vaak energieker. Voor een goede nachtrust is het daarom trouwens beter na het einde van de middag geen koffie meer te drinken. Door te veel koffie vlak voordat je naar bed gaat, slaap je minder diep en lang.

Je mentale gezondheid verbeteren voor een gezonde leefstijl

Onderzoekers weten al langer dat koffie een positief effect heeft op je gezondheid. Bij twee tot vijf kopjes koffie per dag verbetert de bloeddruk, voelen mensen zich energieker en vermindert de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Voel je dus niet schuldig nar je derde kopje koffie op een dag: het verbetert je mentale gezondheid.

Hoeveel cafeïne per dag is gezond?

Het Voedingscentrum adviseert per dag maximaal 400 gram cafeïne binnen te krijgen. Dat zijn ongeveer vijf koppen koffie of drie koppen koffie en twee koppen thee. Ben je zwanger of geef je borstvoeding? Dan is het beter om niet meer dan 200 gram cafeïne binnen te krijgen.

Cafeïne per voedingsmiddel:

  • Kopje koffie (125 ml)                 85 gram
  • Kopje thee (125 ml)                  30 gram
  • Glaasje cola (180 ml)               18 gram
  • Blikje energy drink (250 ml)      80 gram
  • Stukje pure chocola (30 gram) 14 gram

Bronnen:

    1. Onderzoek: http://bit.ly/3jNyX9K
    2. Voedingscentrum: http://bit.ly/3priUzw


Alle artikelen

 


Beste smartwatches

Terug naar alle blogs