Goede voeding: bananen zijn super gezond!

Eet jij graag bananen? Dan hebben we goed nieuws: bananen zijn gezond. Ze zitten tjokvol vitamine B6, kalium en vezels die goed zijn voor je weerstand. Snijd ’s ochtends een banaan door je havermout tijdens je ontbijt of gooi een banaan in je tas als tussendoortje. Een banaan bevat namelijk al tien tot vijftien procent van de aanbevolen hoeveelheid kalium per dag. Waarom zijn bananen eigenlijk ‘goede voeding’?

1. Een banaan bevat veel vitamine B6

Bananen staan erom bekend: ze houden je bloedsuikerspiegel stabiel. Dat komt omdat ze veel vitamine B6 bevatten. En vitamine B6 helpt je bloedsuikerspiegel op peil te houden. En dat is ook goed voor je humeur! Een te lage bloedsuikerspiegel leidt tot prikkelbaarheid en stemmingswisselingen. Heb je een drukke dag voor de boeg? Misschien helpt het om tussendoor een banaantje te eten.

2. Kalium in bananen helpen je bloeddruk te verlagen

Kalium verwijdt de bloedvaten, waardoor je bloedvatenstelsel flexibel en gezond blijft. Bovendien helpt mineraal kalium je bloeddruk te verlagen. Een mens heeft 3.500 mg kalium nodig per dag nodig en een banaan bevat al ongeveer 375 gram kalium.

3. Bananen helpen bij een lastige stoelgang

Bananen zitten vol met oplosbare vezels, zoals pectine. Die vezels kunnen de stoelgang herstellen bij obstipatie of juist bij diarree. Heb je last van brandend maagzuur? Ook dan kan het helpen een banaan te eten. Het neutraliseert brandend maagzuur. Zwangere vrouwen die last hebben van ochtendmisselijkheid wordt vaak aangeraden tijdens het ontbijt bananen te eten. Dat gaat de misselijkheid tegen.

En 4. bananen zijn goed voor je humeur!

Last van een herfstdipje? Bananen bevatten aminozuur dat de aanmaak van serotonine in de hersenen bevordert. Serotonine is een geluksstofje. Als je een banaan eet, komt er dus meer serotonine vrij. Daardoor kan je je beter gaan voelen.

Er zit vrij veel natuurlijke suiker in bananen; daarom kan het verstandig zijn het bij maximaal twee bananen per dag te houden. Dat veel bananen eten voor opstopping in je darmstelsel zou zorgen, is overigens een fabeltje. Een banaan bevat juist veel vezels, waardoor het eigenlijk hele goede voeding voor je darmen is!

Wil jij gezonder eten?

De Salut app helpt jou op weg met mini-uitdagingen! Je begint klein, met haalbare doelen. Probeer vanavond eens te koken met verse groenten. In een paar weken tijd werk je toe naar duurzame gedragsverandering. Benieuwd hoe dat werkt? Download nu onze app.


Werk aan je gezondheid met de Salut app


Bronnen:

  1. Metro nieuws: https://bit.ly/34yqhOt
  2. Elleeten: https://bit.ly/2JbLu8I
  3. Libelle: https://bit.ly/31LTMKY
  4. Voedingscentrum: https://bit.ly/3dYAEOL
  5. Libelle: https://bit.ly/3mrswcC
Deel artikel

Laat een reactie achter