Gezondmagazine

Actieve zwangere vrouwen hebben slimmere kinderen

Gezondmagazine

Hoe ontspan je in coronatijd? Buiten wandelen doet wonderen

Gezondmagazine

Een half uur wandelen kan al een groot verschil maken voor onze gezondheid


Gezonde leefstijl beste wapen tegen corona

Artsen en medische experts zijn het er unaniem over eens: fit zijn verkleint de kans op ernstige symptomen bij een coronabesmetting. Bovendien herstellen fitte coronapatiënten sneller. Meer weten? Neem een kijkje op onze corona pagina.

Lees meer

Maak jezelf aan het lachen! Want lachen is goed voor je hart

Lachen is goed voor je hart en je bloedvatenstelsel. Tijdens een schaterlach van een minuut of meer ontspannen je bloedvaten en stroomt je bloed sneller. Daardoor komt er meer zuurstof je in hersenen. Je bloeddruk verlaagt, het niveau van adrenaline en cortisol daalt en de hersenen maken endorfine aan.

Altijd bereikbaar zijn zorgt voor stress en burn-outs

Na het eten even je mail checken en voordat je gaat slapen nog snel antwoorden op de groepsapp van je collega’s. Bijna de helft van de werknemers is buiten werktijden bereikbaar, volgens RTL. En de stress die daaruit voortkomt is schadelijk voor ons brein.

‘Het leven is nooit alleen maar groen’

Van 16 t/m 20 november is het de Week van de Werkstress. Dit jaar is het thema ‘Blijf in balans’. Een actueel onderwerp nu door de corona crisis zoveel mensen thuiswerken. Hoe houd je in de gaten of werk, privé en tijd voor jezelf in balans zijn? En wat is stress eigenlijk? Hoe kun je het heft in eigen hand nemen? We praten erover met Peter Ribbens, bedrijfsarts en schrijver van het zelfmanagementboek ‘Stress te lijf met energie’.

Kun jij al jouw talenten kwijt in je werk?

Loop jij op je werk altijd op je tenen? Dan is het niet verwonderlijk dat je stress- of gezondheidsklachten ontwikkelt. Andersom ben je gelukkiger, meer gemotiveerd en productiever als je juist energie krijgt van je werk en je talenten kwijt kunt in je baan.

Lees meer

Tandenpoetsen na het eten slecht voor glazuur

Nog even snel je tandenpoetsen na je ontbijt: zo ga je met een fris gevoel de deur uit. Maar wist je dat het niet altijd een goed idee is om direct na je ontbijt je tanden te poetsen?

14 november: Wereld diabetesdag

Vandaag is het Wereld Diabetes Dag. Het aantal diabetespatienten groeit nog steeds. Diabetes type 2 is te voorkomen door een gezonde leefstijl, bijvoorbeeld door voldoende te bewegen. Het Diabetesfonds zegt over beweging: ‘Beweeg voldoende. Het liefst elke dag minstens een half uur. Hiervoor hoef je niet persé naar de sportschool of het sportveld, je kunt ook gaan wandelen of fietsen.

‘Wat goed is in het algemeen is niet altijd goed voor jou.’

Edgar Schwandt is health innovator bij Salut. Hij wil zijn kennis en expertise gebruiken om mensen te helpen hun gezondheid te verbeteren. Door zelf te meten en zelf na te denken voor hen de beste leefstijl ontdekken. ‘In plaats van blind te varen op het advies van bijvoorbeeld een dokter of dieet-goeroe: zoek uit wat écht werkt voor jou, in de praktijk. Meer dan ooit tevoren zijn de bouwstenen hiervoor beschikbaar

Zoenen zorgt voor totale ontspanning én helpt tegen stress

Het is een belangrijk onderdeel van ons liefdesritueel: zoenen. Onze mond is een belangrijke erogene zone, in onze lippen en tong zitten enorm veel zenuwen. Bovendien is de huid van je lippen de dunste huid van je lichaam. Je lippen zijn daardoor extra gevoelig voor aanraking en temperatuur. Na een zoensessie kan je totale ontspanning ervaren.

‘Geen wondermiddel, maar supplementen bijslikken kan geen kwaad.’

Een tekort aan vitamine D zorgt voor een lagere weerstand. Mensen die kampen met een tekort aan vitamine D lopen daardoor meer kans op een coronabesmetting. De kans dat zij op de IC belanden, is groter dan bij mensen die voldoende vitamine D hebben opgeslagen.

Marjolein Hekkers (32): ‘Op de yogamat kom ik in verbinding met mijzelf.’

Marjolein Hekkers gooide tien jaar geleden het roer om. Zij werkte als pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf, had een druk sociaal leven en was altijd ‘on the road.’ Zij dacht dat drukke overvolle leven bij haar paste. Totdat een vriendin haar meenam naar een yogales. ‘Daar op die yogamat voelde ik het meteen. Dit is confronterend, maar het is wat ik nodig heb.’ Marjolein zegt haar baan op en volgt verschillende yogaopleidingen.

‘Met vijf tot zes procent gewichtsverlies kun je je immuunsysteem wapenen’

Liesbeth van Rossum, internist bij het Erasmus MC en hoogleraar obesitas, vindt dat er meer aandacht moet komen voor de rol van overgewicht bij een coronabesmetting. ‘Tijdens de eerste golf had bijna tachtig procent van de corona patiënten op de IC last van overgewicht. Een betere leefstijl had onderdeel kunnen uitmaken van de corona maatregelen. Dat is eigenlijk een gemiste kans.

Goede voeding: bananen zijn super gezond!

Eet jij graag bananen? Dan hebben we goed nieuws: bananen zijn gezond. Ze zitten tjokvol vitamine B6, kalium en vezels die goed zijn voor je weerstand

70% van alle zorgklachten is mede veroorzaakt door een slechte leefstijl

‘De druk op ons zorgsysteem neemt toe. En dat terwijl zeventig procent van de klachten leefstijlgerelateerd is.’ Het woord is aan Marcia Bos, health innovator bij Salut.

Hoe kunnen data jou helpen om je leefstijl te verbeteren?

‘Data kunnen inzicht geven in gedrag en gezondheid. Ze kunnen overtuigen en inspireren om gezond te blijven of te worden,’ vertelt Brian Doornenbal, data scientist bij Salut. Met collega Renz Bakx analyseert hij data zodat het algoritme van de app zich continu kan verbeteren. Hierdoor worden data omgetoverd tot tools waarmee mensen aan hun gezondheid kunnen werken.

Massage is goed voor je gezondheid

Waarschijnlijk doe je het veel te weinig: je even lekker laten masseren. Maar wist je dat een massage heel goed is voor je gezondheid? Je ontspant er niet alleen van, regelmatig masseren geeft ook je weerstand een boost. Het aantal witte bloedcellen verhoogt na een massage. En die witte bloedcellen zijn nodig om infecties te bestrijden.

Voldoende beweging is van levensbelang

Beweging is belangrijk voor onze gezondheid. Het helpt je hart, bloedvaten en brein gezond te houden. Door voldoende te bewegen, slaap je bovendien beter. Uit onderzoek blijkt dat een half uur matig intensief bewegen per dag voor volwassenen al genoeg is. Toch halen veel mensen die norm niet.

We werken weer thuis! Drie tips om te blijven bewegen

Thuiswerken: hoe blijf je tijdens deze thuiswerkperiode fit en gezond? We zijn overdag geen reistijd meer kwijt, maar die extra tijd zijn we ook niet gaan besteden aan meer beweging of sport. Sterker nog: uit onderzoek van het Mulier Instituut blijkt zelfs dat 38 procent van de volwassenen tijdens de eerste coronaperiode minder is gaan bewegen.

Lees meer

Mannen zijn gevoeliger voor internetverslaving dan vrouwen

Mannen raken makkelijker verslaafd aan een virtuele wereld dan vrouwen, blijkt uit onderzoek van relatieonderzoeker Catrin Finkenauer. Ook blijkt uit haar onderzoek dat mannen vaker autistische karaktertrekjes vertonen dan vrouwen.

Lees meer

Meer bewegen: vijf redenen waarom hardlopen goed voor je is

Hardlopen: het enige wat je nodig hebt, is een paar goede hardloopschoenen. Wil jij meer bewegen, maar ben je niet het type voor intensieve work-outs? Goed nieuws: uit onderzoek blijkt dat vijftig minuten joggen per week net zo gezond is als keihard trainen. Zelfs als je een lager tempo aanhoudt. Maar wat maakt hardlopen eigenlijk zo gezond? Wij zetten vijf redenen op een rij.

Lees meer

Gezonder leven? Een stukje (pure) chocolade op zijn tijd mag

Gezonder leven? Goed nieuws voor de chocolade lovers onder ons. Chocolade is goed voor je! We hebben het over chocolade waar meer dan 70 procent cacao in verwerkt is.

Roken hangt samen met werkeloosheid

Mensen die werkloos zijn, roken vaker dan mensen met een baan. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat chronische stress een negatief effect heeft op het nemen van verstandige keuzes.

Psychische klachten door coronacrisis

Uit onderzoek van Eenvandaag onder 25.000 mensen blijkt dat ruim zestig procent van de bevolking wel eens last heeft van psychische klachten door de coronacrisis. Vooral jongeren onder de 35 hebben het zwaar nu de coronamaatregelen weer zijn aangescherpt.

Rook jij gewone sigaretten of ga je voor een e-sigaret?

De komst van de e-sigaret bood veel rokers hoop: eindelijk een sigaret die niet schadelijk is voor onze gezondheid. Maar een e-sigaret blijkt niet minder schadelijk dan een gewone sigaret. Ook in een e-sigaret zitten schadelijke stoffen, zoals nicotine. Uit onderzoek blijkt dat een e-sigaret niet helpt bij het stoppen met roken, juist doordat er nog nicotine inzit.

Lees meer

Jouw neus kan geuren ‘onthouden’

Ben jij ooit flink over je nek gegaan van een vissoep? Dan hoef je het maar te ruiken en je wordt alweer misselijk. Je neus kan geuren ‘onthouden.’ Geuren kunnen op die manier een hersengebieden activeren en gedrag aansturen. Die vissoep? Die eet jij nooit meer! Uit onderzoek blijkt dat mensen ruim een biljoen verschillende geuren kunnen onderscheiden.

Stoppen met roken: doe het in Stoptober!

Wil jij stoppen met roken? Doe mee met Stoptober. Samen met andere rokers ga je de uitdaging aan: minstens 28 dagen in oktober niet roken. Via een app op je telefoon word je aangemoedigd en krijg je steun van medestoppers. Na 28 dagen heb je de meeste ontwenningsverschijnselen achter de rug. Je kunt weer makkelijker ademen, je longcapaciteit neem toe en je krijgt meteen meer energie

Mens in beweging: zo blijven je spieren gezond

Beweging in je lijf: daar zijn ongeveer zeshonderd verschillende spieren bij betrokken. Door de samentrekking van spieren tussen je gewrichten kun jij je bewegen. Wist je dat mannen gemiddeld vijftien procent meer spieren hebben dan vrouwen? Gemiddeld hebben vrouwen iets meer vet en minder sterke armspieren dan mannen.

De ‘Energiechallenge’

Salut daagt gezinnen uit om samen te dansen! Want van samen dansen word je blij én je bent ook nog eens lekker aan het bewegen. Vaders, dochters, zonen, opa’s en oma’s, tantes, neefjes; de hele familie mag meedoen. Danseres Lana Manila daagde haar eigen moeder uit en samen rocken ze die energiechallenge!

Check hier de challenge

 

Beter onthouden? Ga weer met de hand schrijven

Hoe leer je je brein beter onthouden wat je net gehoord of gelezen hebt? Schrijf alles weer ouderwets op met pen en papier. Uit onderzoek blijkt dat je brein beter informatie kan onthouden wanneer je met de hand schrijft.

Slechte nachtrust? Dit doet slapeloosheid met je brein

Heb je last van een slechte nachtrust? Iedereen die weleens een nachtje doorgehaald heeft, kent het: je voelt je de volgende dag futloos en je hersenen lijken van schuurpapier. ’s Nachts verwerkt je brein alle indrukken en spanningen van overdag. Tijdens het slapen werkt je brein aan nieuwe verbindingen en aan het scherp houden van je geheugen. ‘Goede slapers ruimen al slapend de spanning van de dag op’.

Hoe ontspan je? Buiten wandelen doet wonderen

Hoe ontspan je na een drukke dag op je werk of thuis? Huishoudelijke taken stapelen zich op, je collega’s blijven maar mailen en bellen; iedereen heeft weleens van die dagen dat het net iets te veel wordt. Een wandeling in de buitenlucht kan dan helpen om negatieve gedachten opzij te zetten.

Ontspanning nodig? Een warm bad doet wonderen

Na een drukke werkdag even heerlijk wegzakken in een warm schuimend bad. Dat werkt niet alleen ontspannend; een warm bad is ook goed voor je weerstand en voor je bloedvaten. ‘Het nemen van een warm bad zorgt ervoor dat de bloedvaten zich verwijden. Hierdoor neemt je lichaamstemperatuur toe en gaat je hartslag omhoog. Ook je energiegebruik neemt toe

Lees meer

Wat is gezond? Ontbijt eens met havermout!

Havermout is gemaakt van geknipte en geplette haverkorrels. Het is een volkoren graanproduct en volkoren verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Havermout levert koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen. Door te ontbijten met havermout weet je zeker dat je gezonde voeding binnenkrijgt.

Vijf toffe buitensporten op een rij

Een paar goede spieroefeningen een lesje pilates of hardlopen op de band: de sportschool is de perfecte plek om aan je wekelijkse beweging te komen. Toch? Er zijn ook nadelen aan het sporten in een sportschool. Uit onderzoek blijkt dat het kooldioxide- en fijnstofgehalte in een sportschool bovengemiddeld hoog is.

Dankbaarheid verbetert je humeur

Ben je op zoek naar tips om je beter te voelen? Probeer vaker stil te staan bij alles wat je hebt. Uit onderzoek blijkt dat dankbaarheid je humeur verbetert. In ons drukke bestaan willen we eigenlijk altijd meer. Meer vakanties, een groter huis, een betere smartphone en ga zo maar door. Op social media lijkt iedereen een fantastisch leven te hebben en altijd gelukkig te zijn. Altijd meer en beter willen, zorgt voor een flinke verhoging van interne stress.

Lees meer

Water drinken uit een plastic flesje

Water drinken is goed voor je. Iedereen heeft tegenwoordig wel een hervulbaar flesje om mee te nemen tijdens het sporten, in de trein of naar het werk. Makkelijk én duurzaam. Toch? Bij hoge temperaturen kunnen de chemische stoffen die in de plastic flesjes zitten in je water terecht komen. Ook bij koolzuurhoudende of zure dranken komen chemische stoffen eerder in je drankje terecht.

Lees meer

Te veel stress? Dat heb je een verhoogde kans op een allergie!

We weten inmiddels wel dat stress niet goed voor ons is. Periodes van stress veroorzaken vaak slapeloosheid, hoofdpijn, en hartkloppingen. Chronische stress beïnvloedt zelfs je stofwisseling en je immuunsysteem. Gevolg: het risico op ontstekingen in je lijf neemt toe en je bent vatbaarder voor een allergie.

Lees meer

Sushi zit bomvol verborgen suikers

Goed eten: rauwe vis met rijst en zeewier. Sushi is niet alleen lekker, maar ook nog eens super gezond. Toch? Helaas voor de Sushi lovers onder ons is dat niet helemaal waar. Veel soorten Sushi in Nederland zijn vet, te zout en bevatten ook nog eens bizar veel suiker.

Lees meer

Wat moet je doen om 500 gram vet te verliezen?

Beweging is belangrijk voor onze gezondheid. De meeste Nederlanders bewegen te weinig en eten te veel, waardoor veel mensen last hebben van overgewicht of zelfs obesitas. Hoeveel moet je nou eigenlijk bewegen om af te vallen? En over wat voor soort beweging hebben we het dan?

Lees meer

 

Mentale gezondheid verbeteren? Leer een nieuwe taal!

Altijd al vloeiend Spaans, Chinees of Italiaans willen spreken? Ga ervoor! Want door een nieuwe taal te leren, verbeter je je mentale gezondheid. Uit Zweeds onderzoek blijkt dat je hersenen al na drie maanden intensieve taaltraining groeien. Je kortetermijngeheugen krijgt een boost en je ruimtelijk inzicht verbetert.

Lees meer

Koffieliefhebbers minder kans op depressies

Koffie verbetert je mentale gezondheid. Vrouwen die meer dan vier kopjes koffie per dag drinken, hebben 20 procent minder kans op een depressie. Onderzoekers van de Harvard Medical School deden tien jaar lang onderzoek onder 50.000 Amerikaanse verpleegsters. De koffieliefhebbers bleken veel minder vaak last te hebben van depressieve gevoelens en voelden zich over het algemeen vrolijker

Lees meer 

Vet verlaat je lichaam via je longen

Vet verbranden. Je wilt van dat buikje af en besluit fanatiek te gaan sporten. Maar waar gaat dat overtollige lichaamsvet eigenlijk heen als je afvalt? Uit onderzoek blijkt dat het meeste lichaamsvet je lichaam verlaat via je longen.

Lees meer 

Leren ontspannen: probeer yoga!

Ontspannen kun je leren. Heb jij een druk leven vol verplichtingen? Dan is het belangrijk af en toe pas op de plaats te nemen en te zorgen voor jouw dosis ontspanning. Door yogaoefeningen te doen, breng je je geest tot rust. Ontfocussen is goed voor je brein. Na een yogasessie voel je je relaxter, maar ook energieker.

Lees meer 

Ben jij een koffieliefhebber of ga je voor thee?

Ontbijten met een lekker kopje koffie om de dag energiek te beginnen. Veel mensen zweren erbij. En het werkt echt: de cafeïne in koffie is een stimulerende stof. Cafeïne wordt al na drie tot vier minuten in je bloed opgenomen.

Lees meer 

Goed eten: avocado zit vol gezonde vetten

Wil je gezonder eten? Vervang je plakje vette vleeswaren op brood voor schijfjes avocado. Een avocado zit namelijk boordevol oliezuur. Dat zijn onverzadigde vetten die goed zijn voor je gezondheid. Die goede vetten verkleinen de kans op hart- en vaatziekten.

Lees meer 

Slaap jij slecht? Verban die smartphone uit je slaapkamer!

Slecht slapen door je smartphone. Miljarden mensen over de hele wereld slapen met hun smartphone vlak naast zich. Voordat ze gaan slapen, checken ze nog even het laatste nieuws of scrollen ze door hun Facebookpagina. En dat kan funest zijn voor een goede nachtrust. Het licht van het schermpje activeert je brein waardoor je lastiger in slaap komt.

Lees meer 

Mensen niezen met 150 km per uur

Een gewone nies komt met ongeveer 150 kilometer per uur uit je mond. En dat is gevaarlijker dan je denkt. Veel mensen zijn geneigd hun nies op te houden. Maar door de krachtige stoot tijdens een nies wordt de druk op je hoofd groot. Wist je dat je daarmee zelfs je trommelvliezen kunt opblazen?

Lees meer 

 

Eén derde wereldbevolking heeft overgewicht

We eten slecht en bewegen veel te weinig. Gevolg: een derde van de wereldbevolking heeft last van gezondheidsproblemen door overgewicht. Uit wereldwijd onderzoek vanaf 1980 blijkt dat mensen steeds dikker worden. In Nederland is het aantal mensen met overgewicht zelfs verdubbeld ten opzichte van 1980.

Lees meer

Wil jij gezonder leven? Verbeter je leefstijl!

Gezonder leven: hoe doe je dat? De manier waarop we bewegen, eten en ontspannen heeft enorme invloed op onze gezondheid. Sterker nog: 70 procent van de ziektelast is mede veroorzaakt door leefstijl (bron: WHO).

Lees meer

Lees een boek voor de ultieme ontspanning

Niet iedereen ontspant door te bewegen. Loop jij het liefst met een grote boog om yoga-klasjes heen en zit je liever op de bank? Pak er dan een goed boek bij. Want lezen werkt stress verlagend. Van een half uur lezen ontspan je net zoveel als van een wandeling of een yogasessie. Jezelf helemaal verliezen in een verhaal werkt meditatief.

Lees meer

Ook jij eet 30 klontjes verborgen suiker per dag

Denk jij gezond te ontbijten met havermelk en cornflakes? Grote kans dat er veel verborgen suikers in je ontbijtje zitten. Een handje cornflakes bevat al gauw vier suikerklontjes en ook aan havermelk is suiker toegevoegd. De gemiddelde Nederlander krijgt maar liefst dertig suikerklontjes per dag binnen.

Lees meer

Te moe om te sporten? Juist gaan!

Je kent het vast wel: je wilt meer bewegen, maar je bent altijd te moe om te sporten. Wat juist helpt tegen die lusteloosheid: naar de sportschool! Trek je sportschoenen uit de kast en sleep jezelf naar de gym voor een goede work-out. Uit onderzoek blijkt dat na een training van dertig minuten het vermoeidheidsniveau zakt. Doordat je meer beweegt, krijgt je lichaam weer zuurstof. En dat geeft je energielevel een flinke boost!

Lees meer

Wist je dat je een powernap goed is voor je gezondheid?

Een middagdutje van maximaal twintig minuten is super gezond voor je hart. Mensen die drie keer per week een powernap doen, hebben zelfs 30 procent minder kans op een hartaandoening. Een kort slaapje overdag zorgt voor een lagere hartslag en bloeddruk. Het is dus niet alleen goed voor je concentratievermogen, een slaapje werkt ook meteen enorm stressverlagend.

Lees meer

Met sporten voor het ontbijt verbrand je meer vet

Wil jij meer vet verbranden? Ga dan eens sporten vóór je ontbijt. Uit onderzoek is gebleken dat sporten op een nuchtere maag de vetverbranding stimuleert. Het idee is dat je de avond voordat je gaat sporten een voedzame maaltijd nuttigt en ’s ochtends alleen een glas water of een kopje koffie drinkt.

Lees meer

Extra vierge olijfolie is het gezondste vet op aarde

Extra vierge olijfolie zit tjokvol antioxidanten, werkt ontstekingsremmend en heeft een hoog gehalte aan vitamine E. Geen wonder dus dat deze olijfolie het gezondste vet op aarde genoemd wordt. De onverzadigde vetten in deze olie zijn gezonde vetten. Mensen die veel extra vierge olijfolie eten, hebben minder kans op hart- en vaatziekten.

Lees meer

Met een hond heb je minder kans op een hartaanval!

Wil jij meer bewegen? Neem een hond! Uit onderzoek blijkt dat mensen met een hond fitter en vrolijker zijn dan mensen zonder hond. Hondeigenaren hebben zelfs 30 procent minder kans op een hartaanval. Een hond motiveert mensen om naar buiten te gaan. Door die fysieke beweging krijgen zij een lagere bloeddruk en een betere cholestrol.

Lees meer