Nieuwste artikelen

Gezondmagazine

Beter onthouden? Ga weer met de hand schrijven

Gezondmagazine

Slechte nachtrust? Dit doet slapeloosheid met je brein

Gezondmagazine

Hoe ontspan je? Buiten wandelen doet wonderen

Overige artikelen

Ontspanning nodig? Een warm bad doet wonderen

Na een drukke werkdag even heerlijk wegzakken in een warm schuimend bad. Dat werkt niet alleen ontspannend; een warm bad is ook goed voor je weerstand en voor je bloedvaten. ‘Het nemen van een warm bad zorgt ervoor dat de bloedvaten zich verwijden. Hierdoor neemt je lichaamstemperatuur toe en gaat je hartslag omhoog. Ook je energiegebruik neemt toe

Lees meer

Wat is gezond? Ontbijt eens met havermout!

Havermout is gemaakt van geknipte en geplette haverkorrels. Het is een volkoren graanproduct en volkoren verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Havermout levert koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen. Door te ontbijten met havermout weet je zeker dat je gezonde voeding binnenkrijgt.

Vijf toffe buitensporten op een rij

Een paar goede spieroefeningen een lesje pilates of hardlopen op de band: de sportschool is de perfecte plek om aan je wekelijkse beweging te komen. Toch? Er zijn ook nadelen aan het sporten in een sportschool. Uit onderzoek blijkt dat het kooldioxide- en fijnstofgehalte in een sportschool bovengemiddeld hoog is.

Dankbaarheid verbetert je humeur

Ben je op zoek naar tips om je beter te voelen? Probeer vaker stil te staan bij alles wat je hebt. Uit onderzoek blijkt dat dankbaarheid je humeur verbetert. In ons drukke bestaan willen we eigenlijk altijd meer. Meer vakanties, een groter huis, een betere smartphone en ga zo maar door. Op social media lijkt iedereen een fantastisch leven te hebben en altijd gelukkig te zijn. Altijd meer en beter willen, zorgt voor een flinke verhoging van interne stress.

Lees meer

Water drinken uit een plastic flesje

Water drinken is goed voor je. Iedereen heeft tegenwoordig wel een hervulbaar flesje om mee te nemen tijdens het sporten, in de trein of naar het werk. Makkelijk én duurzaam. Toch? Bij hoge temperaturen kunnen de chemische stoffen die in de plastic flesjes zitten in je water terecht komen. Ook bij koolzuurhoudende of zure dranken komen chemische stoffen eerder in je drankje terecht.

Lees meer

Te veel stress? Dat heb je een verhoogde kans op een allergie!

We weten inmiddels wel dat stress niet goed voor ons is. Periodes van stress veroorzaken vaak slapeloosheid, hoofdpijn, en hartkloppingen. Chronische stress beïnvloedt zelfs je stofwisseling en je immuunsysteem. Gevolg: het risico op ontstekingen in je lijf neemt toe en je bent vatbaarder voor een allergie.

Lees meer

Sushi zit bomvol verborgen suikers

Goed eten: rauwe vis met rijst en zeewier. Sushi is niet alleen lekker, maar ook nog eens super gezond. Toch? Helaas voor de Sushi lovers onder ons is dat niet helemaal waar. Veel soorten Sushi in Nederland zijn vet, te zout en bevatten ook nog eens bizar veel suiker.

Lees meer

Wat moet je doen om 500 gram vet te verliezen?

Beweging is belangrijk voor onze gezondheid. De meeste Nederlanders bewegen te weinig en eten te veel, waardoor veel mensen last hebben van overgewicht of zelfs obesitas. Hoeveel moet je nou eigenlijk bewegen om af te vallen? En over wat voor soort beweging hebben we het dan?

Lees meer

 

Mentale gezondheid verbeteren? Leer een nieuwe taal!

Altijd al vloeiend Spaans, Chinees of Italiaans willen spreken? Ga ervoor! Want door een nieuwe taal te leren, verbeter je je mentale gezondheid. Uit Zweeds onderzoek blijkt dat je hersenen al na drie maanden intensieve taaltraining groeien. Je kortetermijngeheugen krijgt een boost en je ruimtelijk inzicht verbetert.

Lees meer

Koffieliefhebbers minder kans op depressies

Koffie verbetert je mentale gezondheid. Vrouwen die meer dan vier kopjes koffie per dag drinken, hebben 20 procent minder kans op een depressie. Onderzoekers van de Harvard Medical School deden tien jaar lang onderzoek onder 50.000 Amerikaanse verpleegsters. De koffieliefhebbers bleken veel minder vaak last te hebben van depressieve gevoelens en voelden zich over het algemeen vrolijker

Lees meer 

Vet verlaat je lichaam via je longen

Vet verbranden. Je wilt van dat buikje af en besluit fanatiek te gaan sporten. Maar waar gaat dat overtollige lichaamsvet eigenlijk heen als je afvalt? Uit onderzoek blijkt dat het meeste lichaamsvet je lichaam verlaat via je longen.

Lees meer 

Leren ontspannen: probeer yoga!

Ontspannen kun je leren. Heb jij een druk leven vol verplichtingen? Dan is het belangrijk af en toe pas op de plaats te nemen en te zorgen voor jouw dosis ontspanning. Door yogaoefeningen te doen, breng je je geest tot rust. Ontfocussen is goed voor je brein. Na een yogasessie voel je je relaxter, maar ook energieker.

Lees meer 

Ben jij een koffieliefhebber of ga je voor thee?

Ontbijten met een lekker kopje koffie om de dag energiek te beginnen. Veel mensen zweren erbij. En het werkt echt: de cafeïne in koffie is een stimulerende stof. Cafeïne wordt al na drie tot vier minuten in je bloed opgenomen.

Lees meer 

Goed eten: avocado zit vol gezonde vetten

Wil je gezonder eten? Vervang je plakje vette vleeswaren op brood voor schijfjes avocado. Een avocado zit namelijk boordevol oliezuur. Dat zijn onverzadigde vetten die goed zijn voor je gezondheid. Die goede vetten verkleinen de kans op hart- en vaatziekten.

Lees meer 

Slaap jij slecht? Verban die smartphone uit je slaapkamer!

Slecht slapen door je smartphone. Miljarden mensen over de hele wereld slapen met hun smartphone vlak naast zich. Voordat ze gaan slapen, checken ze nog even het laatste nieuws of scrollen ze door hun Facebookpagina. En dat kan funest zijn voor een goede nachtrust. Het licht van het schermpje activeert je brein waardoor je lastiger in slaap komt.

Lees meer 

Mensen niezen met 150 km per uur

Een gewone nies komt met ongeveer 150 kilometer per uur uit je mond. En dat is gevaarlijker dan je denkt. Veel mensen zijn geneigd hun nies op te houden. Maar door de krachtige stoot tijdens een nies wordt de druk op je hoofd groot. Wist je dat je daarmee zelfs je trommelvliezen kunt opblazen?

Lees meer 

 

Eén derde wereldbevolking heeft overgewicht

We eten slecht en bewegen veel te weinig. Gevolg: een derde van de wereldbevolking heeft last van gezondheidsproblemen door overgewicht. Uit wereldwijd onderzoek vanaf 1980 blijkt dat mensen steeds dikker worden. In Nederland is het aantal mensen met overgewicht zelfs verdubbeld ten opzichte van 1980.

Lees meer

Wil jij gezonder leven? Verbeter je leefstijl!

Gezonder leven: hoe doe je dat? De manier waarop we bewegen, eten en ontspannen heeft enorme invloed op onze gezondheid. Sterker nog: 70 procent van de ziektelast is mede veroorzaakt door leefstijl (bron: WHO).

Lees meer

Lees een boek voor de ultieme ontspanning

Niet iedereen ontspant door te bewegen. Loop jij het liefst met een grote boog om yoga-klasjes heen en zit je liever op de bank? Pak er dan een goed boek bij. Want lezen werkt stress verlagend. Van een half uur lezen ontspan je net zoveel als van een wandeling of een yogasessie. Jezelf helemaal verliezen in een verhaal werkt meditatief.

Lees meer

Ook jij eet 30 klontjes verborgen suiker per dag

Denk jij gezond te ontbijten met havermelk en cornflakes? Grote kans dat er veel verborgen suikers in je ontbijtje zitten. Een handje cornflakes bevat al gauw vier suikerklontjes en ook aan havermelk is suiker toegevoegd. De gemiddelde Nederlander krijgt maar liefst dertig suikerklontjes per dag binnen.

Lees meer

Te moe om te sporten? Juist gaan!

Je kent het vast wel: je wilt meer bewegen, maar je bent altijd te moe om te sporten. Wat juist helpt tegen die lusteloosheid: naar de sportschool! Trek je sportschoenen uit de kast en sleep jezelf naar de gym voor een goede work-out. Uit onderzoek blijkt dat na een training van dertig minuten het vermoeidheidsniveau zakt. Doordat je meer beweegt, krijgt je lichaam weer zuurstof. En dat geeft je energielevel een flinke boost!

Lees meer

Wist je dat je een powernap goed is voor je gezondheid?

Een middagdutje van maximaal twintig minuten is super gezond voor je hart. Mensen die drie keer per week een powernap doen, hebben zelfs 30 procent minder kans op een hartaandoening. Een kort slaapje overdag zorgt voor een lagere hartslag en bloeddruk. Het is dus niet alleen goed voor je concentratievermogen, een slaapje werkt ook meteen enorm stressverlagend.

Lees meer

Met sporten voor het ontbijt verbrand je meer vet

Wil jij meer vet verbranden? Ga dan eens sporten vóór je ontbijt. Uit onderzoek is gebleken dat sporten op een nuchtere maag de vetverbranding stimuleert. Het idee is dat je de avond voordat je gaat sporten een voedzame maaltijd nuttigt en ’s ochtends alleen een glas water of een kopje koffie drinkt.

Lees meer

Extra vierge olijfolie is het gezondste vet op aarde

Extra vierge olijfolie zit tjokvol antioxidanten, werkt ontstekingsremmend en heeft een hoog gehalte aan vitamine E. Geen wonder dus dat deze olijfolie het gezondste vet op aarde genoemd wordt. De onverzadigde vetten in deze olie zijn gezonde vetten. Mensen die veel extra vierge olijfolie eten, hebben minder kans op hart- en vaatziekten.

Lees meer

Met een hond heb je minder kans op een hartaanval!

Wil jij meer bewegen? Neem een hond! Uit onderzoek blijkt dat mensen met een hond fitter en vrolijker zijn dan mensen zonder hond. Hondeigenaren hebben zelfs 30 procent minder kans op een hartaanval. Een hond motiveert mensen om naar buiten te gaan. Door die fysieke beweging krijgen zij een lagere bloeddruk en een betere cholestrol.

Lees meer