9 principes om 100 jaar mee te worden

Hoeveel mensen van 100 jaar of ouder ken jij? In de Blue Zones lijkt 100 jaar worden eerder een regel dan uitzondering te zijn. Maar hoe komt het dat mensen die hier wonen, langer en gezonder leven zonder medicijnen? Maak kennis met de 9 principes uit de Blue Zones en haal er je voordeel uit.

Wat zijn Blue Zones?

Blue Zones zijn gebieden met de hoogste levensverwachting ter wereld is. Maar minstens zo belangrijk, waar vind je ze? We zetten de (tot nu toe) 7 gebieden met de naam Blue Zone voor je op een rij:

  • Sardinië, Italië (vooral Ogliastra en Barbagia di Seùlo)
  • Acciaroli, Italië
  • De eilanden van Okinawa, Japan
  • Loma Linda, Californië
  • Nicoyaschiereiland, Costa Rica
  • Ikaria, Grieks eiland
  • Öland, Zuid-Småland en Noord-Oost-Skåne, Zweden

Blue Zones en de invloed op gezond ouder worden

Sta je al klaar om te emigreren? Wacht even! Misschien hebben we goed nieuws voor je en hoef je niet per se te verhuizen. De levenswijze van mensen die in de Blue Zones wonen, is namelijk samen te vatten in 9 principes. En wat blijkt er uit onderzoek? Dat de kans op gezond ouder worden aanzienlijk toe kan nemen als je deze 9 principes toepast in je dagelijkse routine. Gewoon vanuit je huidige woonplaats.

Meer lezen over het veranderen van je dagelijkse routine? Dit artikel over gewoontes vormen kan je helpen.

9 principes om 100 jaar mee te worden

Wat hebben de gebieden die in de Blue Zones vallen met elkaar gemeen? De gebieden zijn stuk voor stuk afgelegen en de inwoners leven vrij geïsoleerd. Het zijn daarnaast kleine, hechte en zelfvoorzienende gemeenschappen die voornamelijk leven van eigen landbouw, visserij en veeteelt. Ze delen een gezonde levenswijze die per gebied enigszins kan verschillen. Maar wat doen de inwoners zoal op een dag, waardoor ze zo lang en gelukkig leven? Samengevat komt het neer op deze 9 principes: 

1. Actief zijn op een natuurlijke manier

Naar de sportschool in een Blue Zone? Dat is niet nodig! De inwoners zijn namelijk de hele dag al functioneel actief en komen zo als vanzelf aan voldoende beweging.

2. Een plan van de dag hebben

Waarom kom jij ’s ochtends je bed uit? Een plan of doel hebben, geeft zin aan je dag. Het zorgt er tevens voor dat je met goede moed je warme bed uitspringt en je dag positief start. Inwoners van Blue Zones geven hun dag zin door sociaal bezig te zijn en voor hun omgeving en land te zorgen.

3. Stress voor zijn

Overmatige stress lijkt niet te bestaan in de Blue Zones. Dat komt voornamelijk omdat de inwoners op tijd de pauzeknop indrukken en waarschijnlijk geen last hebben van overprikkeling. Ze nemen gedurende de dag voldoende tijd om te gaan mediteren, wandelen of rusten. Ontspanning is in een Blue Zone gewoon onderdeel van de ‘waan van de dag’. Je kunt merken dat je minder stress ervaart, als je (een aantal van) deze principes onderdeel maakt van je routine.

4. De 80/20 regel hanteren

De 80/20 regel van een Blue Zone inwoner gaat zo: stop met eten als je voor 80% vol zit. Dit houdt je slank, fit en energiek. Nog een regel die hier eigenlijk bij hoort, is niet meer eten na je laatste (vroege) avondmaaltijd.

5. Sociaal netwerk

Blue Zones bestaan vaak uit hechte gemeenschappen. Voor je familie zorgen is vanzelfsprekend en het is tevens een vast onderdeel van de dag. Enorm gezond, want dit geeft je een positief gevoel en het is bovendien goed voor je mentale gezondheid. In onze wereld waar gezond bezig zijn soms lastig is vanwege de vele verleidingen, kan gezonder leven makkelijker worden als je het samen doet.

6. Positieve kijk op het leven

Inwoners van de Blue Zones blijken van nature een positieve kijk op het leven te hebben. Positief zijn geeft energie en dat helpt je weer met gezond bezig zijn. Onder andere mediteren, contact houden met je omgeving, buiten zijn en onbewerkt eten kan je helpen met positief in het leven (blijven) staan.

7. Plantaardige en onbewerkte voeding

De inwoners van de Blue Zone eten voornamelijk plantaardig. Ook is het voornamelijk lokaal geproduceerd en zo veel mogelijk onbewerkt. Ze zijn daarnaast matig met alcohol.

8. Voldoende zonlicht

Je weet ongetwijfeld dat veel buiten zijn gezond is. Dat wordt extra bevestigd door de gezondheid van de inwoners van de Blue Zones. De mensen daar zijn van nature meer buiten, bijvoorbeeld om te werken. Een warm klimaat helpt daar natuurlijk ook bij. Wij moeten, als inwoners van het noordelijk halfrond, iets meer ons best doen. Tips om elke dag aan voldoende daglicht te komen vind je hier.

9. Dutjes doen

Een dutje doen is heel normaal in de Blue Zones. Goed nieuws, want even een uiltje knappen is bijzonder goed voor je gezondheid en verhoogt ook nog eens je energielevel. Zorg ervoor dat je dutje niet langer is dan 20 minuten. Meer over de voordelen van dutjes doen, lees je hier.

Kortom, wat betekent dit concreet voor jou? Dat je gezond bezig bent als je jouw dag vult met de volgende elementen: actief zijn, tijd om te ontspannen, buiten zijn, veel fruit en groente, onbewerkt eten, een goede nachtrust en een fijn sociaal netwerk.

Filmpje over het geheim van 100 jaar worden

Om je nog meer te inspireren hebben we een filmpje voor je. Zodat jij hierna supergemotiveerd aan de slag kunt met de Blue Zone-principes. Je kunt namelijk nooit vroeg genoeg beginnen met gezond ouder worden! En geen zorgen, je hoeft niet vanaf morgen al deze veranderingen onder de knie te hebben. Kies 1 ding uit waar je blij van wordt en wat past in jouw huidige dagritme. Ga hier een week of 3 mee aan de slag, en kijk dan of je iets toe kunt voegen. Op deze manier vergroot je de kans op het vormen van nieuwe gezonde gewoontes.

Minder klachten met een gezonde leefstijl

Het is natuurlijk fantastisch als je op een gezonde wijze 100 jaar of ouder wordt. Maar wat wij daarnaast ook belangrijk vinden, is hoe gezond jij je dagelijks voelt. Ben je regelmatig bezig met gezonder leven? Neem je bijvoorbeeld voldoende tijd voor ontspanning, beweging, sociaal contact en gezond eten? Een gezondere leefstijl kan er namelijk voor zorgen dat je vervelende klachten op tijd voorkomt. En dan bedoelen we veelvoorkomende klachten zoals hoofdpijn, gewrichtspijn, maag- en darmklachten en eventuele mentale klachten.

De inwoners van de Blue Zones zijn het levende bewijs: met een gezonde leefstijl kan gezond ouder worden (zonder medicijnen) stukken makkelijker en comfortabeler worden!

Meer lezen over een gezonde leefstijl?

Heb je de smaak te pakken en wil je meer weten over gezonder leven? Ga dan voor een digitaal steuntje in de rug en blader verder in dit online magazine #Gezond.

Bronnen

Gezondheidsnet
Thuiscomfort

 

Deel artikel

Laat een reactie achter