Hoe gezond zijn warme workouts? 

Sporten in een warmtecabine is ontzettend populair. Een workout in een hot cabin zou onder andere helpen afvallen, stress verminderen en een boost geven aan je immuunsysteem, flexibiliteit en aan je energie. Maar is die warmtecabine wel zo gezond voor je? Verbrand je wel meer calorieën als je sport in de hitte? En zitten er ook nog risico’s aan?

Dit gebeurt er met je lichaam

Als je traint in een warmtecabine (of in warm weer), dan verbruikt je lichaam ook energie om af te koelen. Je gaat meer zweten. Ondertussen hebben je spieren ook meer energie nodig. Je hart moet dus harder werken om je hele lichaam te voorzien van genoeg bloed. Daardoor gaat je hartslag omhoog en raak je sneller vermoeid.

Is sporten in een warmtecabine effectiever?

Omdat je tijdens het sporten in de hitte meer zweet, lijkt het erop dat een warme workout effectiever is. Maar je dénkt vooral dat je beter bezig bent. In werkelijkheid gebruikt je lichaam namelijk zo veel energie om zichzelf af te koelen, dat je vaak niet in staat bent om ook nog heel hard te trainen. In ieder geval niet op je normale niveau. Het is dus helemaal niet zeker dat je ook meer calorieën verbrand tijdens het sporten in een warmtecabine!

Voor mensen pijnlijke spieren en/of gewrichten kan de hot cabin trouwens wel goed helpen. Zij kunnen dan namelijk wat steviger sporten zonder dat ze hun lichaam te veel belasten!

Risico’s

Warme workout worden afgeraden voor mensen met hartproblemen, longproblemen en zwangere vrouwen. Ook kan het zijn dat je sneller moe wordt, waardoor je misschien niet meer de juiste houding aan kunt houden of je je bewegingen niet meer onder controle hebt. Dat verhoogt de kans op blessures.

Toch sporten in een warmtecabine?

Ondanks dat sporten in een warmtecabine niet per se beter is, kan het wel heel lekker zijn. Je krijgt er vaak een fijn, tevreden en voldaan gevoel van. En dat is ook wat waard. Ga je dus toch de warmtecabine in? Zorg dan dat je goed naar je lichaam luistert en dat je veel water drinkt. Heel veel water.

Bronnen:
Womenshealthmag.com

Deel artikel

Laat een reactie achter