5 tips voor meer grip op je hoofdpijn

Heb je regelmatig last van hoofdpijn en maak jij je weleens zorgen? Dan wil je vast weten hoe je hoofdpijn kunt voorkomen. In dit artikel geven we tips hoe je met het bijhouden van een hoofdpijndagboek de oorzaak van jouw hoofdpijn kunt achterhalen.

Hoofdpijn? Zo ontdek je de oorzaak

Wil jij je hoofdpijn slimmer af zijn? Hou dan eerst, minimaal een week, een dagboekje bij. Zonder dat je al iets aan je routine verandert. Zo vergroot je de kans om vervolgens zelf te ontdekken hoe jouw klachten ontstaan. En belangrijker, hoe je voortaan hoofdpijn voor kunt zijn. Met deze 5 tips ben jij in slechts 1 week al stukken dichterbij nieuwe inzichten in jouw gezondheid:

  1. Hoeveel water drink je op een dag?
  2. Heb je alcohol of cafeïne-houdende dranken gedronken? (Hou het aantal glazen bij).
  3. Hoeveel beweeg je op een dag?
  4. Hoe heb je geslapen?
  5. In hoeverre heb je stress of spanning ervaren?

Bonustip! Houd ook bij of en wanneer je pijn in je hoofd ervaart en in welke mate (geef de pijn bijvoorbeeld een cijfer van 1-10).

Dit dagboekje is tevens heel waardevol voor een eventueel bezoek aan de huisarts. Maar wanneer is het eigenlijk verstandig om de dokter te bellen voor jouw klachten? Kijk dan vooral hier voor juiste en actuele info hierover: Ik heb hoofdpijn | Thuisarts.nl

Wist je dat je vaak hoofdpijn krijgt door uitdroging? Eigenlijk heel logisch als je weet dat je hersenen voor driekwart uit water bestaan.

Aan de slag met jouw inzichten

Heb je jouw klachten minimaal een week bijgehouden? Dan is de kans groot dat je een patroon te pakken hebt! Dat kan er bijvoorbeeld zo uitzien: je ontdekt dat je altijd hoofdpijn hebt op maandagochtend. Check vervolgens in je dagboekje of je wellicht minder goed slaapt in de nacht van zondag op maandag. Een andere optie: je hebt vaak hoofdpijn op zaterdag (weekendhoofdpijn). Misschien heb je vrijdagavond te diep in het glaasje gekeken. Maar het kan ook zijn dat je in het weekend pas later op de dag koffiedrinkt dan doordeweeks. Dit alles kan invloed hebben op je gestel en dus bepalen of je lekker in je vel zit of niet. Het is even een klusje en vergt bovendien wat discipline. Maar met de inzichten uit je dagboekje kun jij de regie over je gezondheid weer terugpakken.

Nog meer lezen?

Heb je de smaak te pakken en wil je meer weten over gezonder leven? Ga dan voor een digitaal steuntje in de rug en blader verder in dit online magazine #Gezond. Aanraders voor jou zijn bijvoorbeeld deze artikelen:

De 6 meest voorkomende soorten hoofdpijn: kenmerken en leefstijltips
Hoofdpijn na sporten? Dit kun je eraan doen

Bron
Nu.nl

Deel artikel

Laat een reactie achter