Eet iedere dag een handje ongezouten noten. 

Noten zijn gezond. Ze zitten namelijk vol ijzer, vitamine E en vitamine B1. Ook bevatten ze veel goede vetten die beschermen tegen bepaalde hart- en vaatziekten en verlagen ze het cholesterol. Kortom, een onmisbaar onderdeel van een gezond eetpatroon. Toch eet je er vaak te weinig van. En daarom dagen we je deze week uit iedere dag een handje ongezouten noten te eten!

De uitdaging

Het Voedingscentrum adviseert om elke dag wat noten te eten. Ongezouten en ongebrand. Die zijn beter voor je bloeddruk en bevatten net iets meer vitaminen en mineralen. We dagen je dit voedingsadvies een week lang op te volgen. En zeven dagen lang een handje ongezouten noten te eten. ‘s Ochtends bij het ontbijt. Als tussendoortje. Of als late night snack voor het slapen gaan. Wat je maar wil!

Welke noten moet ik eten?

Voor deze challenge maakt het niet uit welke noten je eet. Walnoten en paranoten zijn rijk aan magnesium en die helpen bij een goede nachtrust. Amandelen bevatten weer veel eiwitten, vezels en ijzer. Die kun je dus goed nemen na het sporten. En cashewnoten bevatten de minste kilocalorieën. Handig voor als je bezig bent wat kilootjes kwijt te raken. Wat je maar wil – of wat je lekker vindt natuurlijk!

Tip: Koop een zakje gemengde noten. Daarmee zorg je ook voor een gezonde mix aan vitamines en mineralen!

Hoeveel is een handje noten eigenlijk?

Een handje ongezouten noten is natuurlijk voor iedereen net even anders. Daarom mag je vaak uitgaan van zo’n 25 gram noten. Dat zijn ongeveer:

  • 20 amandelen
  • 17 cashewnoten
  • 17 hazelnoten
  • 13 walnoten
  • 7 paranoten

Bronnen
Voedingscentrum
Libelle

Deel artikel

Laat een reactie achter