Je krijgt meer energie door gezond eten. Maar waar begin je?

Je lichaam heeft energie nodig om je warm te houden, eten te verteren en om te bewegen. Eten en drinken geeft je lichaam die energie. Maar: er is eten waar je energie van krijgt en eten die je juist energie kost. Gezonde voeding helpt je energieniveau op peil te houden. En geeft je weerstand een boost. Wat is gezonde voeding?

Gezonde voeding: de Schijf van Vijf

Het Voedingscentrum raadt gevarieerd te eten. Daarbij kun je het beste de Schijf van Vijf aanhouden. Het Voedingscentrum schrijft daarover op hun website: ‘Als je eet volgens de Schijf van Vijf, neem je vooral producten die gezondheidswinst opleveren. Bijvoorbeeld omdat ze de kans op hart- en vaatziekten en kanker verkleinen. Ook krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.’

Meer energie door gezond eten

Combineer bijvoorbeeld langzame koolhydraten, zoals volkoren rijst, pasta en groentes met goede vetten. Goede vetten zitten in vette vis, avocado’s, noten, pitten en zaden. Eiwitten vind je weer in dierlijke eiwitten, zoals melk en eieren, peulvruchten, noten en bonen. In deze recepten van Het Voedingscentrum zitten voldoende voedingsstoffen uit de Schijf van Vijf.

Ook gezonder eten? Gebruik het eetdagboek van onze app

Het kan soms handig zijn om een eetdagboekje bij te houden. Zo weet je precies wat je binnenkrijgt en wat je ‘zwakke’ plekken zijn. Snack jij bijvoorbeeld altijd ongezond rond een uurtje of 11:00h? Misschien heb je dan een groter ontbijt nodig. En: vervang die snack eens door een appel. Zo werk je langzaam toe naar een gezonder voedingspatroon! En geeft jouw eten je weer energie. Download onze app voor het eetdagboek en handige tips!


Werk aan je gezondheid met de Salut app


Bronnen:

    1. Hartstichting: http://bit.ly/3bNeaAD
    2. Voedingscentrum: http://bit.ly/38FvMwh
    3. Margriet: http://bit.ly/3vAzKAq
Deel artikel

Laat een reactie achter