Buikpijn, krampen en overgeven tijdens je workout. 

Ben je net zo lekker aan het hardlopen, krijg je ineens buikpijn of krampen. Of je bent net halverwege een stevige workout in de sportschool en dan voel je je ineens alsof je moet overgeven. Veel mensen hebben er wel eens last van. Zelfs topsporters. Maar waarom word je dan eigenlijk misselijk tijdens het sporten? Ligt het aan je conditie? Aan je kracht? En wat kun je eraan doen?

Waarom word je misselijk tijdens het sporten?

Goed nieuws: misselijkheid tijdens het sporten ligt niet aan je conditie of aan je kracht. Als je sport, gaat er meer bloed naar je spieren en minder naar je maag. Logisch. Maar je spijsvertering wordt daardoor ook vertraagd. Als je dan te veel of te weinig hebt gegeten, word je misselijk. Soms krijg je zelfs last van diarree of moet je overgeven!

Wat kun je eraan doen?

Aan misselijkheid tijdens het sporten is helaas niet altijd wat te doen. Maar met een goede voorbereiding verklein je wel de kans. Dit kun je doen:

  • Op tijd eten
    Sporten op een volle maag is niet lekker, maar een lege maag versterkt de eventuele misselijkheid juist weer. Je kunt het best dus 2 uur voor het sporten een volledige maaltijd met genoeg koolhydraten en eiwitten eten. Lukt dat niet? Eet dan 1 uur van tevoren een lichte snack.
  • Voldoende drinken
    Water drinken tijdens het sporten is niet alleen goed voor je spieren, maar het helpt ook bij de spijsvertering. Drink dus vooral ook goed voor en na je workout om misselijkheid te voorkomen!
  • Ontspannen
    Stress en hormonen hebben invloed op je maag en darmen. Daarom heb je soms ook last van diarree of misselijkheid als je zenuwachtig bent. Doe dus bijvoorbeeld eens wat ontspanningsoefeningen zodat je stressvrij aan je workout kunt beginnen!

Toch misselijk tijdens het sporten?

Word je ondanks bovenstaande tips toch misselijk tijdens het sporten? Doe het dan even wat rustiger aan. Hoe intenser je sport, hoe meer bloed er naar je spieren gaat en hoe misselijker je wordt. Neem dus even pauze of ga door op een lager pitje. Dan kun je gewoon verder als het weer beter gaat!

Bronnen:
Libelle
Womenshealthmag

Deel artikel

Laat een reactie achter