5x purinerijk voedsel om te vermijden bij jicht

Bij jicht ontstaat er een pijnlijke ontsteking in gewrichten. Die ontsteking wordt veroorzaakt door zogeheten urinezuurkristallen. Een jichtaanval wordt bijna altijd behandeld met medicijnen. Maar om een volgende aanval te voorkomen, kun je purinerijk voedsel beter vermijden. Maar wat is purinerijk voedsel eigenlijk? En welke producten kun je dan beter niet eten als je regelmatig last hebt van jicht?

Wat is purinerijk voedsel?

Purinerijk voedsel is eten dat veel purines bevat. Dat zijn stofjes die bij mensen worden afgebroken tot urinezuur. Vaak heeft de afbraak van die purines geen effect op de hoeveelheid urinezuur in je bloed. Maar er zijn ook een aantal voedingsmiddelen die wél kunnen zorgen voor een stijging van het urinezuurgehalte en dus ook de kans op een jichtaanval vergroten.

5x purinerijke voeding

Waar zit purine in? Wat kun je beter laten staan als je last hebt van jicht? We zetten 5x purinerijk voedsel voor je op een rijtje:

  • Vlees & vis
    En dan met name orgaanvlees, rood vlees en bepaalde vis- en zeevruchten. Denk aan rood rundvlees, varkensvlees of lamsvlees. Maar ook aan kippenlevertjes. Vis als haring, forel of sardientjes uit blik kun je ook beter laten staan.
  • Bepaalde peulvruchten
    In peulvruchten zitten vaak ook wat meer purines. Maar je vindt het vooral terug in sojabonen en andere producten van soja. Ook linzen en kikkererwten hebben relatief veel purine in zich. Probeer die dus eens te vervangen voor groene erwtjes of eet wat vaker een handje noten!
  • Alcohol
    Een glaasje alcohol is lekker bij het eten en af en toe een borreltje is gezellig, maar bij de afbraak van alcohol komt heel wat urinezuur vrij. Vooral bier bevat veel purines (ook alcoholvrij). Toch wat drinken? Neem dan een wijntje.
  • Frisdrank & vruchtensap
    We eten sowieso teveel suiker, maar voor mensen met jicht kan dat ook leiden tot jichtaanvallen. Want urinezuur is een bijproduct van de afbraak van een bepaalde soort suiker: fructose. En die vind je vooral in frisdrank en vruchtensap. Fruit is overigens prima!
  • Sommige graanproducten
    Niet alle graanproducten vallen onder purinerijk voedsel. Volkoren brood kun je met jicht bijvoorbeeld gewoon eten zonder problemen. Maar havermout, knäckebröd of dingen van boekweit of gort kun je beter laten staan.

Meer drinken, minder jicht

Meer drinken helpt ook om jichtaanvallen te voorkomen. Vooral water, thee en koffie. Zonder suiker. Omdat je meer drinkt, moet je meer plassen en voeren je nieren het urinezuur sneller af. Dat verkleint de kans op jicht. Verdeel je drinkmomenten daarbij goed over de dag, zodat je eventueel urinezuur geleidelijk weer kwijt raakt.

Bronnen:
Jicht.nl
Voedingscentrum

Deel artikel

3 Comments

  • Fons Triest schreef:

    Beste,
    Ik ben al jaren jichtpatient. Van alle genoemde voedingsstoffen is niet wetenschappelijk bewezen dat het jicht veroorzaakt. Proefondervindelijk heb ik ervaren dat het een onvoorspelbaar fenomeen is. Ik heb rode wijn en bier in overvloed gedronken. Dagelijks at ik haring. Schaal en schelpdieren borden vol. Vlees in allerlei soorten en hoeveelheden. Van niets heb ik een jichtreactie gekregen. Juist op de momenten dat ik het niet verwachtte sloeg het toe. En dan spreek ver buiten de tijden dat ik al het mogelijke gevaarlijke had gegeten dan wel gedronken. Het is goed mogelijk dat er een cummulatieproces in het lichaam plaatvndt. Ook geloof ik dat menselijk zweet belangrijk is in het afvoeren van afvalstoffen die jicht veroorzaken. Waarom geloof ik dat? Mijn levenslang heb zeer intensief gesport. Nu ik ouder ben veel minder inspannend. Ten tijde van het intensieve sporten kon ik enorm zweten en jicht had ik nooit last van. Ouder worden en minder sporten betekent ook minder of niet zweten. Het zou goed kunnen dat afvalstoffen nu ook niet meer via zweet wordt afgevoerd. Na alles te hebben uitgeprobeerd weet ik nog steeds niet welk stofje overduidelijk verantwoordelijk is mijn jichtaanvallen. Waarom is het nu nog steeds niet mogelijk om wetenschappelijk bewijs te leveren. Er moet toch echt een duidelijke verklaring zijn voor de veroorzaker van deze zeer pijnlijke ziekte, wetenschappers doe beter je best en help ons van deze ellende af!,

    • Blauwe teen schreef:

      Beste fons, ik ben blij met uw reactie, ik ervaar hetzelfde. Nu alle sportschool nauwelijks open zijn ivm cov19 ervaar Ik meer en regelmatiger een jichtaanval. Ik probeer mijn dieet aan te passen maar zelfs dan is het zeer onvoorspelbaar. Daarnaast geef Ik de weersveranderingen ook de schuld.
      Groet

Laat een reactie achter