5x purinerijk voedsel om te vermijden bij jicht

Bij jicht ontstaat er een pijnlijke ontsteking in gewrichten. Die ontsteking wordt veroorzaakt door zogeheten urinezuurkristallen. Een jichtaanval wordt bijna altijd behandeld met medicijnen. Maar om een volgende aanval te voorkomen, kun je purinerijk voedsel beter vermijden. Maar wat is purinerijk voedsel eigenlijk? En welke producten kun je dan beter niet eten als je regelmatig last hebt van jicht?

Wat is purinerijk voedsel?

Purinerijk voedsel is eten dat veel purines bevat. Dat zijn stofjes die bij mensen worden afgebroken tot urinezuur. Vaak heeft de afbraak van die purines geen effect op de hoeveelheid urinezuur in je bloed. Maar er zijn ook een aantal voedingsmiddelen die wél kunnen zorgen voor een stijging van het urinezuurgehalte en dus ook de kans op een jichtaanval vergroten.

5x purinerijke voeding

Waar zit purine in? Wat kun je beter laten staan als je last hebt van jicht? We zetten 5x purinerijk voedsel voor je op een rijtje:

  • Vlees & vis
    En dan met name orgaanvlees, rood vlees en bepaalde vis- en zeevruchten. Denk aan rood rundvlees, varkensvlees of lamsvlees. Maar ook aan kippenlevertjes. Vis als haring, forel of sardientjes uit blik kun je ook beter laten staan.
  • Bepaalde peulvruchten
    In peulvruchten zitten vaak ook wat meer purines. Maar je vindt het vooral terug in sojabonen en andere producten van soja. Ook linzen en kikkererwten hebben relatief veel purine in zich. Probeer die dus eens te vervangen voor groene erwtjes of eet wat vaker een handje noten!
  • Alcohol
    Een glaasje alcohol is lekker bij het eten en af en toe een borreltje is gezellig, maar bij de afbraak van alcohol komt heel wat urinezuur vrij. Vooral bier bevat veel purines (ook alcoholvrij). Toch wat drinken? Neem dan een wijntje.
  • Frisdrank & vruchtensap
    We eten sowieso teveel suiker, maar voor mensen met jicht kan dat ook leiden tot jichtaanvallen. Want urinezuur is een bijproduct van de afbraak van een bepaalde soort suiker: fructose. En die vind je vooral in frisdrank en vruchtensap. Fruit is overigens prima!
  • Sommige graanproducten
    Niet alle graanproducten vallen onder purinerijk voedsel. Volkoren brood kun je met jicht bijvoorbeeld gewoon eten zonder problemen. Maar havermout, knäckebröd of dingen van boekweit of gort kun je beter laten staan.

Meer drinken, minder jicht

Meer drinken helpt ook om jichtaanvallen te voorkomen. Vooral water, thee en koffie. Zonder suiker. Omdat je meer drinkt, moet je meer plassen en voeren je nieren het urinezuur sneller af. Dat verkleint de kans op jicht. Verdeel je drinkmomenten daarbij goed over de dag, zodat je eventueel urinezuur geleidelijk weer kwijt raakt.

Bronnen:
Jicht.nl
Voedingscentrum

Deel artikel

Laat een reactie achter