Je hebt meer kans op een allergie door stress

We weten inmiddels wel dat stress niet goed voor ons is. Periodes van stress veroorzaken vaak slapeloosheid, hoofdpijn, en hartkloppingen. Chronische stress beïnvloedt zelfs je stofwisseling en je immuunsysteem. Gevolg: het risico op ontstekingen in je lijf neemt toe. Je hebt dan meer kans op een allergie door stress. Mensen met bijvoorbeeld astma ervaren tijdens stressvolle periodes hevigere astma-aanvallen dan normaal. Een allergie aanval kan door te veel stress dus ook langer duren!

Wat is een allergie eigenlijk?

Bij een allergische reactie werkt je afweersysteem eigenlijk te goed. Je lichaam reageert verkeerd op een onschuldige stof, zoals stuifmeel. Je lijf ontvangt een bepaalde prikkel en reageert daarop met jeuk, vlekken, gezwollen oogleden, tranende ogen, een kriebelende neus, niezen of hoesten. Bij de huisarts kun je laten testen waar je allergie vandaan komt, maar dat wordt niet altijd duidelijk.

De meest voorkomende allergieën in Nederland zijn:

  • Allergie voor huisstofmijt
  • Hooikoorts, ook wel pollenallergie genoemd
  • Allergie voor huisdieren
  • Allergie voor insecten gif
  • Voedselallergie
  • Contactallergie

Veel mensen hebben een allergie

De afgelopen jaren is het aantal mensen met een allergie enorm gestegen. Zo komt astma vijf keer vaker voor dan dertig jaar geleden. Ook zijn er veel meer mensen met hooikoorts of een voedselallergie. Wetenschappers doen veel onderzoek naar de oorzaken van de stijging, maar er is nog te weinig over bekend.

Allergie, stress en het immuunsysteem

Je krijgt soms dan ook een allergie door stress, omdat spanning en onrust invloed hebben op je immuunsysteem. Daardoor heb je een verhoogde kans op die verkeerde reactie. Gelukkig is ons afweersysteem dynamisch: je kunt het tot op zekere hoogte een beetje opvoeden. Natuurlijk blijven er altijd mensen die bepaalde allergenen echt niet verdragen, maar voor de meesten geldt dat je je immuunsysteem beter een beetje kunt trainen.

Wil jij minder stress in je leven?

De Salut app helpt je met mini-uitdagingen je stress te verminderen! Je begint klein, met haalbare doelen. Doe bijvoorbeeld 3 dagen deze ademhalingsoefeningen of ga voor een paar makkelijke ontspanningsoefeningen. In een paar weken tijd werk je toe naar duurzame gedragsverandering. Benieuwd hoe dat werkt? Download nu onze app.


Werk aan je gezondheid met de Salut app


Bronnen:

  1. Allesoverallergie:  http://bit.ly/3cddJAs
Deel artikel

Laat een reactie achter