Traplopen is gezond

Je hoort het wel eens: neem vaker de trap in plaats van de lift. En dat is niet zonder reden, want traplopen is gezond. Gezonder zelfs dan wandelen. Je verbrandt namelijk meer calorieën. Je verbetert je conditie en de fitheid van je hart- en bloedvaten, terwijl je ondertussen ook nog je beenspieren en rug traint. Daarom dagen we je deze week uit om elke dag 1 keer naar je zolder te lopen en weer terug. Dat zijn vaak al 4 extra trappen per dag!

Traplopen als krachttraining

Door de trap op te lopen duw je je lichaam tegen de zwaartekracht in omhoog. Dat vergt meer van je spieren dan gewoon wandelen. Meer zelfs dan je denkt: tot 50% van de maximale kracht in je knieën en zelfs tot wel 85% van de maximale kracht in je enkels. En ook je bovenbeenspieren, buikspieren en billen moeten hard aan het werk. Daarmee is traplopen een goede krachttraining, vergelijkbaar met de bekende squats!

Traplopen om calorieën te verbranden

Met traplopen verbrand je ook best veel calorieën. Ongeveer 10 kcal of 0,13 keer je eigen lichaamsgewicht per minuut. Daarmee verbrand je meer calorieën dan met bijvoorbeeld joggen of hardlopen. Twee keer zoveel zelfs! Een paar keer extra die trap op en af is dus een slim idee als je wat wil afvallen. Het is dan wel beter om gewoon één trede per stap te nemen en niet met twee treden tegelijk de trap op te rennen. Rustig die ene trede opstappen kost namelijk namelijk meer energie!

Challenge: tot de bovenste!

Omdat traplopen zo gezond is, dagen we je uit om 7 dagen lang extra vaak de trap op en af te gaan. Loop bijvoorbeeld iedere dag één keer van je woonkamer naar je zolder en weer terug. Of beweeg wat meer in de pauze op je werk en loop daar de trap een paar op en neer. Dat is extra goed als als je zittend werk hebt. Geen trap thuis of op het werk? Dan kun je vast wel even naar een treinstation. Pak je meteen een wandeling en wat frisse buitenlucht mee!

Nog meer challenges?

Wil je nog meer van dit soort challenges om je gezondheid te verbeteren? Download de Salut app en ontdek hoe je met mini-uitdagingen toewerkt naar een gezonde leefstijl die je wél vol kunt houden. Leuk én goed voor je!

Werk aan je gezondheid met de Salut app

Bronnen

Alles over Sport
Runnersworld
Gezondheid&Co

Deel artikel

Laat een reactie achter