Kun jij minder zitten op een dag?

We zitten continu op onze kont. Ga maar eens na hoeveel je zelf zit. In de trein of in de auto, bijvoorbeeld. Op het werk. ‘s Avonds op de bank…al met al zitten we in Nederland gemiddeld zo’n 9,8 uur (!) per dag. Dat is veel. Te veel. En dat mag dus best een tandje minder. Daarom dagen we je bij Salut uit om na ieder uur even 5 minuutjes uit die stoel of bank te komen en een rondje te lopen. 14 dagen lang. Kun jij minder zitten?

Waarom minder zitten goed voor je is

Veel zitten is ongezond. Zeker als je ook nog zittend werk hebt, loop je bepaalde gezondheidsrisico’s. Het is over het algemeen niet goed voor je nek en rug, maar het verhoogt ook nog de kans op hart- en vaatziekten of diabetes type 2. En psychisch kun je er ook aan lijden. Mensen die veel tijd op hun billen doorbrengen en dus minder bewegen, hebben namelijk vaker last van negatieve gedachten en depressieve gevoelens!

Challenge: In beweging!

Minder zitten klinkt makkelijk. Maar het blijkt vaak moeilijker dan je denkt. Het is namelijk een gewoonte. Een onderdeel van onze dagelijkse routine. Thuis en op het werk. Daarom beginnen we met kleine stapjes. Letterlijk en figuurlijk. We dagen je uit om twee weken lang ieder uur dat je zit even op te staan en 5 minuutjes rond te lopen. Je hoeft dus niet meteen elke dag een uur de sportschool in om je zitgedrag te compenseren!

Minder zitten? Zorg voor afwisseling!

Het is belangrijk om je de tijd die je zit af te wisselen met wat beweging. Zo houd je namelijk je spieren en gewrichten soepel en je verhoogt je hartslag wat vaker waardoor ook je conditie beter blijft. Het is dus ook beter om af te wisselen dan bijvoorbeeld de hele dag te staan achter een zit-stabureau. En je hoeft ook niet altijd een rondje te lopen. Je kunt ook prima wat rekken en strekken of wat andere oefeningen achter je bureau doen! Check hier wat extra tips voor meer beweging op een dag!

Deel artikel

Laat een reactie achter