Salut introduceert mini-uitdagingen.

‘Wil je je gedrag veranderen? Begin klein en zonder verwachtingen’

‘Mini-uitdaging: doe elke dag één push-up. Klinkt te simpel? Toch is het effectief. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat mensen toch wel meer push-ups doen als ze eenmaal zijn begonnen. En het is makkelijk vol te houden. Eigenlijk kun je niet falen.’ Joos van den Eerenbeemt, Hoofd Product en Propositie bij Salut, legt uit waarom mini-uitdagingen zo goed werken. Vanaf februari gaan we mini-uitdagingen aanbieden op vier leefstijlgebieden. De uitdagingen passen bij het leefstijlgebied waaraan de gebruiker wil werken.

‘Gebruikers kunnen met de Salut app leefstijl- en gezondheidsdata bijhouden. Waarom gaat de app nu ook mini-uitdagingen aanbieden?’

‘We kwamen erachter dat gebruikers, naast het bijhouden van gezondheidsdata, aan de slag willen. Ze downloaden de Salut app omdat ze iets willen veranderen. Ze willen patronen doorbreken, zoals stoppen met roken of meer bewegen, maar dat lukt ze niet zelf. Toen kwam de vraag: hoe kunnen we de gebruikers van de app helpen in beweging te komen? Vanuit dat perspectief zijn we ons gaan verdiepen in gedragsverandering. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat gedragsverandering ontzettend moeilijk is. Wij denken dat mini-uitdagingen gebruikers helpen om gedrag op duurzame wijze te veranderen.’

‘Waarom is gedragsverandering zo moeilijk?’

‘Wij hebben verschillende experts geraadpleegd: hoe zit gedragsverandering nou in elkaar? Primair genomen hebben mensen vaak veel te grote verwachtingen. Ze pakken het te groots aan. Daarbij stap je al snel in de valkuil van de ‘cirkel van valse hoop.’ Stel je wilt meer bewegen. Je begint vol goede moed en spreekt met jezelf af dat je drie keer per week 10 kilometer gaat hardlopen. Je koopt nieuwe hardloopschoenen en je gaat ervoor. De eerste twee weken gaat het nog best lekker, maar daarna krijg je last van je enkels. Je gaat het iets rustiger aan doen en geeft de nieuwe schoenen de schuld. Je last een pauze in van een week, maar als je de week daarop weer wilt starten stortregent het elke avond. Voor je het weet ben je drie weken niet gaan hardlopen. Je hebt het gevoel dat je faalt. Maar niet door jouw schuld: nee, het waren de schoenen en het slechte weer. Dat is de cirkel van valse hoop. Waarschijnlijk begin je dan opnieuw, weer met een veel te groot doel en te hoge verwachtingen. Met als gevolg dat je steeds faalt, waardoor je het plezier verliest. En uiteindelijk niet meer gaat hardlopen. Missie niet geslaagd.’

‘En hoe gaan mini-uitdagingen van Salut helpen dat te veranderen?’

‘Vanuit de wetenschap weten we dat een paar dingen bij gedragsverandering heel belangrijk zijn. Er moet een intrinsieke motivatie zijn om gedrag te willen veranderen. Het gaat om persoonlijke groei, niet om competitie met een ander. Niet kunnen falen is een enorme succesfactor. Onze mini-uitdagingen zijn eigenlijk zo makkelijk, gebruikers kunnen geen irreële verwachtingen krijgen. We houden het heel klein, simpel en zorgen dat mensen niet zelf hoeven na te denken. Hang jij bijvoorbeeld elke avond op de bank en wil je een actievere ouder zijn? Dan stellen we voor dat je elke avond een extra keer bij je kinderen gaat kijken die liggen te slapen. Doe je dat vijf dagen, dan heb je al tien extra trappen gelopen die week. Vijf keer omhoog en vijf keer naar beneden. En het is iets wat je waarschijnlijk toch al doet: even kijken hoe de kids in bed liggen. We zetten de cirkel van valse hoop om in een positieve cirkel.’

‘Maar mensen willen op een gegeven moment toch wel meer dan één trap per dag?’

‘De mini-uitdagingen variëren in lengte en niveau. Als jij de app installeert, stellen we in eerste instantie drie vragen. Aan welk leefstijlgebied wil je werken (ontspanning, voeding, gewoonte of beweging) wat is je persoonlijke doel en wat is je niveau? Op basis van jouw antwoorden definiëren wij drie startniveaus en krijg jij een passende uitdaging aangeboden. Als je een uitdaging afrondt, krijg je de optie om opnieuw te beginnen of om een andere uitdaging aan te gaan op hetzelfde niveau. Het kan ook zijn dat de gebruiker toe is aan de volgende stap: niveau twee. Je werkt aan één leefstijlgebied per keer en daarbinnen één persoonlijk doel. Dat kunnen drie verschillende soorten uitdagingen zijn van niveau een tot drie, maar allen helpen ze je om aan hetzelfde doel te werken.’

‘En wat gebeurt er als een gebruiker niveau drie met succes heeft behaald?’

‘In april gaan we de mini-uitdagingen lanceren, maar op de achtergrond werken we hard aan de vervolgstap. Als een gebruiker niveau drie haalt en fanatiek aan het bewegen is, wilt diegene waarschijnlijk meer. Misschien wel gaan fietsen of hardlopen. We willen de gebruiker dan zeer bruikbare apps aanbieden waarmee iemand vervolgens zelf aan de slag kan. Maar dan op een hoger niveau. Dat geldt voor alle leefstijlgebieden. Wil jij meer ontspannen? Wij stellen je eerst voor om eens minuut op een stoel te gaan zitten met je ogen dicht. En te denken aan alles wat positief is in je leven. Maar na niveau drie ben je misschien toe aan uitgebreidere mindfulness oefeningen. Dan kunnen we bijvoorbeeld de VGZ-minfulness app of Headspace voorstellen. Zodat je zelf verder kan met dagelijkse ontspanningsoefeningen. Salut heeft niet de ambitie om van iemand een professioneel yogi of topatleet te maken. Wij willen gedrag duurzaam veranderen.’

 

Deel artikel

Laat een reactie achter