Kun jij 7 dagen koken met verse groenten?

Groenten zijn belangrijk voor een goed voedingspatroon. Ze bevatten belangrijke voedingsstoffen als vitamines en mineralen. Die zorgen ervoor dat je kan blijven functioneren en dat je beter beschermd bent tegen ziektes en andere problemen. Zowel mentaal als lichamelijk. Best gek dus dat we in Nederland te weinig groenten eten. Daarom de uitdaging van deze week: 7 dagen koken met verse groenten!

Waarom koken met verse groenten?

Rechtstreeks van het land. Zo bevatten groenten de meest voedingsstoffen en krijg jij dus de meeste vitamines en mineralen binnen. Probeer daarom deze week eens zo vers mogelijk te eten, al zijn diepvriesgroenten vaak ook gezond. Vermijd blikgroenten of groenten uit een potje, want daar is vaak veel zout en-of suiker aan toegevoegd om ze langer houdbaar te maken.

 Challenge: één week koken met verse groenten!

De uitdaging van deze week is om te koken met verse groenten. Iedere dag. Voor één week. En bij voorkeur met veel verschillende groenten. Zo weet je namelijk zeker dat je van alle soorten vitamines en mineralen genoeg binnen krijgt. Kook bijvoorbeeld op maandag met courgette, op dinsdag met broccoli, op woensdag met paprika en ga zo maar door. Voor meer inspiratie check je dit voorbeeld van gezond weekmenu voor het avondeten.

Bewaartips

Voor deze challenge hoef je echt niet elke dag naar je lokale groenteboer om de meest verse producten te scoren. Je kunt deze verse groenten gewoon bewaren. Deze groenten bewaar je in de groentela van je koelkast: bladgroenten als andijvie en spinazie, koolsoorten (ook bloemkool en broccoli) en sperziebonen. Tomaten, paprika en courgette kun je beter buiten de koelkast bewaren. En uien, wortelen en bieten bewaar je op een koele, droge plek in je voorraadkast. Bonustip: leg je groenten niet naast je fruit. Zo blijven ze beiden langer goed!

Bronnen

Wat eet Nederland
Voedingscentrum

Deel artikel

Laat een reactie achter