5 redenen waarom buiten sporten in de winter gezond is

De sportscholen zijn weer open. Toch is buiten sporten in de winter supergezond voor je lichaam. We leggen je in dit artikel uit wat buiten sporten in de kou met je lijf doet, zodat jij genoeg redenen hebt om onder je warme dekentje vandaan te komen!

Deze 5 redenen maken buiten sporten in de winter gezond

Het is even een stap; buiten sporten in de winter nu je weer lekker binnen in een warme sportschool kunt trainen. Je kunt het ook afwisselen en bijvoorbeeld beginnen met een 7 minuten workout in je eigen tuin. Laat je motiveren door deze vijf redenen waarom sporten in de koude buitenlucht extra gezond is.

1. Het ondersteunt je immuunsysteem

Buitensporters herstellen niet alleen sneller van een verkoudheid, ook ben je minder vatbaar. Dit is te danken aan de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten. Als je een hele dag binnen bent geweest en je gaat naar buiten voor een training, stimuleert dit je doorbloeding. En dat ondersteunt en versterkt je immuunsysteem.

2. Je verbrandt meer vet

Omdat je lichaam harder moet werken om op temperatuur te blijven, verbrand je meer vet. Ideaal voor als bijvoorbeeld gezond afvallen je doel is.

3. Het is goed voor je humeur

Overdag buiten sporten zorgt voor een gezonde dosis daglicht wat in de winter zeer welkom is. Lees hier meer over de voordelen van voldoende daglicht pakken. Met buiten sporten in de winter komen er stoffen als endorfine, serotonine en dopamine vrij. Dopamine werkt motiverend, endorfine vermindert pijn en geeft je net als serotonine een geluksgevoel. Kortom, geen winterdip voor buitensporters!

4. Het is goed voor je hart

Je hart hoeft bij buiten sporten minder hard te werken. Normaal gezien gaat je hartslag bij inspanning omhoog om zo je overtollige warmte kwijt te raken. Als je sport in de kou hoeft dit niet. Ook zet je lichaam wit vet om in bruin vet als je in de kou sport. Wit vet is ongezond voor je hart- en bloedvaten.

5. Je hebt het minder snel koud

Als je regelmatig doet aan buiten sporten in de winter, went je lichaam aan kou en kun je hier steeds beter tegen.

Hoe zit het met spierpijn?

De kans op spierpijn vergroot als je in de koude buitenlucht sport. Je kunt spierpijn voorkomen door je spieren goed los te maken met een uitgebreide warming up en tijd te nemen voor een cooling down.

Buiten sportenĀ  in de winter doe je samen met de gratis Salut-app

Wil je meer uitdagingen aangaan die je helpen met meer bewegen? Of bijhouden hoe jij je voelt na een training in de frisse buitenlucht? Download de Salut-app en start een uitdaging die bij je past.

 

Werk aan je gezondheid met de Salut-app

Bronnen:
gezondNU
Hardloop Winkels

Deel artikel

Laat een reactie achter