Wat is een gezonde leefstijl?

Gezonder leven: hoe doe je dat eigenlijk? Sinds de wereldwijde coronacrisis wordt veel gesproken over het belang van een gezonde leefstijl. Gezond leven verhoogt je weerstand en dus ook de kans om geen coronabesmetting op te lopen. Maar waar begin je en wat is belangrijk?

Voldoende beweging

Heb jij een zittend beroep en werk je veel thuis? Dan zit je waarschijnlijk meer dan negen uur per dag. En dat is te veel. Onderzoeker Hidde van der Ploeg legt uit aan Eenvandaag: ‘Als we zitten, gebruiken we onze beenspieren nauwelijks. En dat is slecht voor je gezondheid. Je hebt grotere kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en sommige soorten kanker.’ Het advies: zit nooit langer dan twee uur achter elkaar. En probeer elk half uur je benen te strekken. Daarnaast is het belangrijk om elke dag minimaal een half uurtje matig intensief te bewegen. Maak een avondwandeling met de hond of ga nog even wat boodschappen doen en fiets een extra rondje door je buurt.

Wat is een gezonde leefstijl: gevarieerd eten

Wat is jouw voedingspatroon? In de Salut app zit een handig eetdagboekje waarmee je kunt bijhouden wat je op een dag allemaal eet. Zo krijg je inzicht in jouw voedingspatroon. Voor een gezond voedingspatroon is het belangrijk dat je gevarieerd eet, volgens de Schijf van Vijf. Niet te vet, te zout of te zoet én niet te veel. Ben je benieuwd naar een gezonde recepten? Check deze website van het Voedingscentrum.

Voldoende slapen en ontspannen

Naast beweging en voeding is ontspanning ook enorm belangrijk voor je gezondheid. Zowel voor je fysieke als voor je mentale ontspanning. Door een goede balans te vinden tussen inspanning en ontspanning kan je brein tot rust komen. En een uitgerust brein kan meer aan. En slaap je bijvoorbeeld ook weer beter. Een goede nachtrust ligt tussen de 6,5 en 8 uur slapen per nacht. Je voelt je gelukkiger en kan je beter concentreren als je goed slaapt.

Roken en drinken

Stiekem weten we het inmiddels allemaal wel. Voor een lang en gelukkig leven moeten we sigaretten en drank laten staan. Roken is funest voor je longen en voor het zuurstofgehalte in je lichaam. Rook je en wil je er eigenlijk wel vanaf? Op deze website staan goede tips om te stoppen met roken. Wat alcohol betreft: voor een gezonde leefstijl zou je het bij een glaasje per dag moeten houden!

Salut helpt je op weg naar een gezonde leefstijl

Wat is een gezonde leefstijl? Beweeg, eet gevarieerd en ontspan. Matig je alcoholgebruik en stop met roken. Maar dat klinkt allemaal makkelijker dan gedaan. Iedereen heeft nu eenmaal een eigen patroon. En dat moet je zien te doorbreken. Stoppen met roken is gewoon niet makkelijk. Meer gaan bewegen doe je misschien ook niet zomaar. Onze app helpt jou op weg! Door te starten met kleine uitdagingen verander je je eigen gedragspatronen. Download onze app en begin vandaag nog!


Werk aan je gezondheid met de Salut app


Bronnen:

  1. Thuisarts: https://bit.ly/3fn255Y
Deel artikel

Laat een reactie achter