7 tips en trucs die je helpen en voor afleiding zorgen

Wil jij graag stoppen met roken? Maar zie je op tegen de bijwerkingen? Je bent niet de enige. Toch is het zonde als je daarom doorgaat met roken. Maar hoe verminder je die nare bijwerkingen van stoppen met roken? Lees verder en ontdek 7 tips die je afleiden en helpen.

Wat zijn de bijwerkingen van stoppen met roken?

Iedereen ervaart de bijwerkingen van stoppen met roken anders, maar in verschillende mate krijg je hiermee te maken: het verlangen naar een sigaret, hoesten, gewichtstoename, somberheid, je prikkelbaar en nerveus voelen, niet kunnen slapen, je grieperig voelen en hoofdpijn.

De grootste uitdaging van stoppen met roken? Dat is afkicken van nicotine, zowel lichamelijk als geestelijk. Nicotine is de drug die van nature in tabak zit en ervoor zorgt dat je steeds meer wilt roken. Het goede nieuws is dat nicotine na een dag of twee uit je lichaam verdwenen is. En na enkele dagen tot een week is de cotinine ook weg. Cotinine is een afbraakproduct van nicotine.

6 voordelen van stoppen met roken

Geestelijk afkicken van nicotine kan lastiger zijn. Wat kan helpen is het antwoord op deze vraag voor jezelf helder hebben: waarom wil je stoppen met roken? Voor de meesten is de grootste motivatie je gezondheid, maar het kan ook een financiƫle reden hebben. We helpen je op weg met deze voordelen, maar zelf je eigen lijstje maken zal je helpen met focus houden en weten waar je het voor doet.

Deze 6 voordelen van stoppen met roken kunnen jou motiveren:

  • Je conditie verbetert
  • Je proeft en ruikt beter (en je ruikt zelf ook lekkerder šŸ˜‰)
  • Mooiere huid en haren
  • Je humeur verbetert
  • Een gezonder hart, sterkere bloedvaten, gezondere longen en een betere mondhygiĆ«ne
  • Je spaart geld uit

Tip bij moeilijke momenten: maak van dit lijstje je screensaver of plak het ergens op waar jij de verleiding tot roken lastig kunt weerstaan, in de auto bijvoorbeeld.

Hoe verminder je de bijwerkingen van stoppen met roken?

Het is helaas niet mogelijk om bijwerkingen te voorkomen, maar verminderen kan zeker! Deze 7 tips geven je afleiding en maken je weerbaar tegen de verleiding. Probeer uit wat goed bij jouw dagelijkse routine past, dat vergroot de kans op succes.

1. Houd je handen bezig

Wat moet ineens met je handen? Herkenbaar? Het blijkt dat de meeste mensen die stoppen met roken dit lastig vinden. Vooral bij TV kijken. Kies iets wat je afleidt, bijvoorbeeld knijpen in een stressballetje, houd een pen vast of ga een sjaal breien.

2. Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op

Een vast slaapritme helpt je met beter slapen. En als je beter slaapt, heb je meer energie en wordt het weerstaan van een sigaret makkelijker. Tip! Zet niet alleen ’s ochtends maar ook ’s avonds de wekker.

3. Wees je vroegere rookmoment voor

Wat waren je vaste rookmomenten? Zorg ervoor dat je een kwartiertje voor dat moment afleiding hebt. Ga wandelen, doe een 7 minuten workout of bel een vriend of vriendin. Een timer zetten helpt!

4. Ga overdag naar buiten

Elke dag voldoende daglicht pakken zorgt onder andere voor een beter humeur. Dat is heel handig als jij je wat prikkelbaar of somber voelt.

5. Eet voldoende groente en fruit en drink 1,5 Ć  2 liter water per dag

Dit helpt je lichaam met het afvoeren van afvalstoffen. Meer groente en fruit eten lastig? Eet een gezonde snack op de momenten dat je vroeger een sigaretje rookte.

6. Vraag steun

Vertel je omgeving wat je aan het doen bent en vraag ze om rekening met je te houden door bijvoorbeeld niet meer te roken in jouw buurt.

7. Focus op de lichtpuntjes

Dankbaar zijn helpt je met positief blijven en dat kun je wel gebruiken bij stoppen met roken. Het maakt niet uit op welk moment van de dag je dit wilt doen. Vaak zit dankbaar zijn ‘m in kleine dingen; de zon die scheen, een vriendelijke begroeting of een heerlijke bak koffie.

Doe stoppen met roken samen met Salut

Stoppen met roken is niet niks! In de gratis Salut-app kun je dagelijks aangeven hoe het met je gaat. Ook staan er mini-uitdagingen voor je klaar die je afleiding geven wanneer je gestopt bent met roken. Neem een kijkje en kies wat voor jou werkt. Succes!

Werk aan je gezondheid met de Salut-app

Bronnen:
Stop met roken
Thuisarts

Deel artikel

Laat een reactie achter