Dé maand om ongezonde patronen te doorbreken

Steek je zonder nadenken een sigaret op als je gezellig een wijntje doet? Of tijdens de koffiepauze op werk? Terwijl je eigenlijk het liefst wilt stoppen met roken. Doe mee met deze uitdaging en stop met roken in Stoptober.

Waarom zou je stoppen met roken in Stoptober?

Stoptober is een andere naam voor de maand oktober; de maand om te stoppen met roken aandacht te geven. Dit kan natuurlijk ook op een ander moment, bijvoorbeeld als goed voornemen in januari. Maar juist het gevoel dat je deze maand niet de enige bent, geeft je veel steun en motivatie. Samen stoppen werkt nu eenmaal stukken beter en vergroot dus de kans dat je na de 28 dagen Stoptober definitief niet meer rookt. Vanzelf zal het niet gaan, daarom geven we je wat houvast door middel van tips om je patroon te doorbreken.

3 vragen aan jezelf

Wat je helpt met definitief stoppen is inzicht krijgen door jezelf vragen te stellen. Dat betekent dat verschuilen achter smoesjes verleden tijd is! We geven 3 voorbeelden om mee te beginnen. De antwoorden kun je vervolgens gebruiken als stok achter de deur.

1. Waarom ben ik ooit begonnen en waarom rook ik nog steeds en is het zo belangrijk voor me?
Die eerste hijs, weet je nog hoe vies die was? Waarom ging je door? Om erbij te horen? Is dat nog steeds je motivatie om te blijven roken?

2. Welke prijs betaal ik over een paar jaar als ik blijf roken?
Een rake vraag die hopelijk je verlangen aanwakkert om voorgoed te stoppen.

3. Wat is de beloning die ik krijg als ik stop met roken?
Hoe ziet je leven eruit als je niet rookt? Je kunt dit bekijken op de korte en lange termijn. Welke mogelijkheden zijn er dan wel? Wat kun je doen wat nu niet lukt? Denk hierbij bijvoorbeeld aan het geld dat je bespaart. Of je conditie die verbetert waardoor je je energieker voelt.

Wil je weten wat een sigaret zo verslavend maakt? Je vindt het antwoord in dit artikel.

Doorbreek je patronen; zo begin je

Stoppen met roken begint met het herkennen van je patronen. We geven je een voorbeeld. Stel, je hebt regelmatig veel stress en pakt dan een sigaret om tot rust te komen. Als je dit vaak doet, maken je hersenen deze associatie; bij stress hoort roken, na een sigaret kom ik tot rust. Terwijl het logisch is dat je door roken kalmeert. Je gaat door het inhaleren anders ademen; veel rustiger en dieper. Dat is goed nieuws! Zo kun je bijvoorbeeld met een korte ademhalingsoefening ook rustiger kunt worden als je stress ervaart. Daar heb je die sigaret niet voor nodig. Maar, ondertussen is dat gedrag in je huidige leven wel een patroon geworden. Net zoals een sigaretje bij de koffie of alcohol. Ook dat is een patroon dat je zelf hebt gecreëerd.

Hoe doorbreek je deze patronen? Door meteen je aandacht te verleggen zodra je trek krijgt in een sigaret:

  • Ga bijvoorbeeld wandelen tijdens je pauze in plaats van koffie drinken.
  • Bel met iemand als je de behoefte aan nicotine op voelt komen.
  • Je tanden poetsen is ook een bekend trucje wat goed kan werken.
  • Doe bij stress een ademhalingsoefening of adem gewoonweg heel bewust een aantal keer diep in en uit.

Als je dit consequent doet, ga je vastgeroeste patronen doorbreken en veranderen in een gezonde gewoonte. Zo wordt de kans op succesvol stoppen met roken stukken groter en help je jouw brein om een verslaving om te zetten naar een nieuwe gezonde gewoonte.

Wil je meer lezen over hoe je de bijwerkingen van stoppen met roken kunt verminderen? Dan raden we dit artikel aan.

Meer slimme tips die je helpen met stoppen met roken in Stoptober

Beluister deze podcast via dit filmpje voor nog meer inspiratie:

De uitdaging in het kort: stop met roken in Stoptober

Heel veel succes deze maand. Een laatste advies is beloof jezelf dit: ik ga vandaag niet roken. Een dagje is goed te doen. Stop de dag erna weer voor een dag. Want wat gisteren lukte, lukt vandaag weer. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer het! Elke dag weer, dat houd het klein en overzichtelijk. Ook blijft je brein met deze dag-voor-dag truc rustiger, waardoor je je minder druk maakt.

Doe het samen met de gratis Salut-app

De Salut app helpt je op weg met mini-uitdagingen! Je begint klein, met haalbare doelen. Ook voor als je van een slechte gewoonte af wilt. Benieuwd hoe dat werkt? Download de app en neem een kijkje.

 

Werk aan je gezondheid met de Salut-app

 

Deel artikel

Laat een reactie achter