Je weerstand verhogen doe je met deze 7 leefstijltips

De herfst staat voor de deur en de ‘R’ zit in de maand. Griepjes en loopneuzen liggen op de loer. Je weerstand verhogen tijdens de herfst en winter is daarom extra belangrijk. Het beschermt jezelf namelijk tegen allerlei vervelende virussen. Maar hoe pak je dat het beste aan? In dit artikel vind je 7 leefstijltips die jou helpen met het verhogen van je weerstand.

De oorzaken van een lage weerstand

Je weerstand op peil houden gaat helaas niet vanzelf. Voel je een verkoudheid of griepje opkomen? Check aan de hand van dit lijstje waar de oorzaak kan liggen, zodat je vervolgens weet wat je aan kunt pakken. Dit zijn veelvoorkomende oorzaken van een lage weerstand:

  • Ongezonde voeding
  • Stress
  • Slaapgebrek
  • Te weinig beweging
  • Te weinig daglicht

Wist je dat je lichaam gemiddeld zo’n zeven keer per dag wordt aangevallen door virussen? Een gezond immuunsysteem als lijfwacht houdt de meesten gelukkig ongemerkt buiten de deur.

Waarom is je weerstand lager in de herfst en winter?

Wist je dat virussen langer overleven bij lagere temperaturen? Dat verklaart meteen waarom we in de herfst vaak massaal verkouden worden. Daarbij komt dat in de winter de kou en droge lucht een ongunstig effect heeft op het functioneren van het slijmvlies van je luchtwegen. Dat betekent feest voor virussen en bacteriën. Die kunnen zich hierdoor namelijk veel makkelijker in je luchtwegen nestelen. Ook zitten we vaker samen binnen. Hierdoor vindt de overdracht van virussen en bacteriën helaas sneller en makkelijker plaats. Gelukkig is er met het verbeteren of op peil houden van je leefstijl veel winst te behalen, waardoor de virussen minder grip op je hebben.

Je weerstand verhogen doe je met deze 7 leefstijltips

1. Eet voldoende fruit en groente

Als je elke dag minimaal 2 stuks (of 200 gram) fruit en 250 gram groente eet, krijg je voldoende vitamine C binnen. Zorg er daarnaast voor dat je groente en fruit in alle kleuren van de regenboog eet. Elk stuk bevat namelijk andere vitaminen, antioxidanten en mineralen. Zoveel mogelijk kleuren eten heeft een positief effect op je immuunsysteem, energiebehoud en algehele gezondheid.

2. Drink elke dag 3 koppen groene thee

In groene thee zitten antioxidanten. Dit betekent dat groene thee virussen in je lichaam af kan remmen en je weerstand kan verbeteren. Ook kan groene thee een verkoudheid en griep helpen voorkomen. Ben je al grieperig? Dan kan dit groene wondermiddel ook helpen bij het verlichten van de symptomen van griep en verkoudheid.

3. Stop met roken en drink alcohol met mate

Zowel roken als alcohol drinken zorgen voor een verzwakt immuniteitssysteem. Met als gevolg een lage weerstand. Stoppen met roken en/of alcohol is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Maar we raden je toch aan om het te overwegen, want het lijstje met gezondheidsvoordelen is bijna eindeloos te noemen.

4. Beweeg voldoende

Regelmatig voldoende bewegen helpt met het bestrijden van ziekteverwekkers. Je beweegt als volwassene al voldoende bij minimaal 150 beweegminuten per week. Denk hierbij aan fietsen, wandelen en sporten. Probeer daarnaast veel stilzitten te voorkomen.

5. Slaap voldoende

Hoeveel slaap je nodig hebt, verschilt per persoon. Dit artikel kan je hier inzicht in geven. Voor ons lichaam is slaap namelijk essentiële hersteltijd, zodat alle lichaamsprocessen optimaal blijven werken.

6. Pak voldoende daglicht

Zorg er in de herfst en winter voor dat je, het liefst tussen de middag, minstens een kwartier buiten bent. Daglicht bevordert de aanmaak van vitamine D. Vitamine D is belangrijk voor een goede weerstand.

7. Zorg voor een goede hygiëne

We kunnen het allemaal inmiddels dromen… Maar regelmatig je handen minimaal 20 seconden wassen, helpt je in de strijd tegen virussen.

Bonustip! Zorg dat je je huis regelmatig voldoende ventileert, ook in de herfst en winter. Dit betekent dat er altijd (dag en nacht) een rooster of klepraampje open moet staan. Even 10 minuten de deuren tegen elkaar openzetten is helaas niet voldoende.  

Werken aan je weerstand doe je met de gratis Salut-app

Zet de Salut-app in om bij te houden wat je op een dag doet aan beweging, gezond eten en ontspanning. En ontdek welk effect dit heeft op hoe jij je voelt. Dit geeft je waardevolle inzichten waardoor gezonder leven stap voor stap een gewoonte wordt. Omdat je steeds beter weet wat voor jou werkt. Neem gerust een kijkje in de app en begin vandaag met het verhogen van je weerstand.
 

Werk aan je gezondheid met de Salut-app

Bronnen 

Voedingscentrum
Mens en Gezondheid
24taste

Deel artikel

Laat een reactie achter