Voorkom Alzheimer met deze 5 beweegtips

In Nederland zijn er 290.000 mensen met dementie. Elke dag komen er 5 bij. Omdat het van 6 t/m 12 november collecteweek van Alzheimer Nederland is, focussen we in dit artikel op de meest voorkomende vorm van dementie: de ziekte van Alzheimer. En hoe je het kunt voorkomen met voldoende beweging.

Wat is dementie?

Dementie is verzamelnaam voor ruim 50 verschillende hersenaandoeningen. Het is een ziektebeeld waarbij geestelijke vermogens ernstig zijn afgenomen. Dit zorgt ervoor dat je dagelijkse handelingen, zoals jezelf aankleden, koken of je medicatie innemen, minder goed of helemaal niet meer zelf kunt doen. Je leeft vervolgens gemiddeld nog 6,5 jaar met de ziekte en er is geen genezing. Na kanker en hart- en vaatziekten is dementie de meest voorkomende doodsoorzaak in Nederland.

De 7 risicofactoren van de ziekte van Alzheimer

Erfelijke vormen van dementie zijn zeer zeldzaam. Volgens Alzheimer Nederland zijn dit de belangrijkste risicofactoren van dementie waar je (gelukkig!) zelf invloed op kunt hebben:

  1. Lage mentale activiteit (weinig uitdaging in studie, werk, sociaal leven en activiteiten in je leven)
  2. Roken
  3. Weinig bewegen
  4. Depressie
  5. Hoge bloeddruk (vanaf middelbare leeftijd)
  6. Diabetes
  7. Overgewicht (vanaf middelbare leeftijd)

Wist je dat? 1 op de 3 vrouwen wordt dement. Bij mannen is dit 1 op de 7.

Alzheimer en beweging

In dit artikel gaan we in op de invloed van beweging bij het voorkomen van de ziekte van Alzheimer. Want voldoende bewegen is, op welke leeftijd dan ook, zeer belangrijk om je lichaam en brein gezond te houden. Onderzoek toont aan dat mensen die voldoende bewegen, minder gauw dementie krijgen. Dat komt mede doordat beweging enorm gezond is voor je hersenen. Lees meer over je mentale gezondheid en de invloed van bewegen op je hersenen in dit artikel:

Mentaal gezond blijven? Bewegen maakt je gelukkig

Voorkom Alzheimer met deze 5 beweegtips

Waar het mis kan gaan met dagelijks voldoende bewegen, is de tijd en motivatie vinden. Wat hierin helpt is het creëren van gewoonten. Zodat je op den duur zonder nadenken aan de slag gaat. Net zoals tandenpoetsen. Daar maak je onbewust minstens twee keer per dag tijd voor. Terwijl je vast nog wel weet dat dit niet vanzelf een gewoonte werd. Bovendien probeerde je er waarschijnlijk ook nog onderuit te komen. Met de hulp van herhaling is het inmiddels (hopelijk ;)) toch een gewoonte geworden. Zo werkt het ook met bewegen. Maar om te voorkomen dat je ook hier onderuit wilt komen, hebben we 5 tips uit de gedragspsychologie voor je. Die je helpen om van bewegen een routine te maken.

1. Voeg beweging toe aan je ochtendroutine

Als je beweegt, bezorg je jezelf een goed humeur. Je lichaam maakt dan namelijk het geluksstofje endorfine aan. Beweeg je in de ochtend, profiteer je hier dus de hele dag van. Waardoor het makkelijker wordt om de rest van de dag meer te blijven bewegen.  

2. Doe het samen

Samen sta je sterker! Zoek een buddy om mee te wandelen, hardlopen, fietsen of zwemmen. Werkt gegarandeerd, want je houdt elkaar gemotiveerd.

3. Houd het klein

Wil je meer gaan bewegen, kies dan bijvoorbeeld eerst voor een ochtendwandeling. Neem de tijd om hieraan te wennen. Past het toch niet bij je? Kies dan iets anders waar je wel blij van wordt.

4. Koppel je beweegmoment

Wat is nu al een dagelijkse routine? Bijvoorbeeld koffie of thee zetten? Doe dan terwijl je wacht een oefening, zoals 10 squats of joggen op de plaats. Het is bewezen dat je eerder went aan een nieuwe handeling als je het koppelt aan een bestaande.

5. Herhaal, herhaal, herhaal

Wist je dat het zo’n 66 dagen duurt voordat je een nieuwe gewoonte onder de knie hebt? Geef dus niet op, word niet boos bij een baaldag en pak stap voor stap door.

Bonustip! Stel jezelf een dagelijks stappendoel. Je stappen tellen is een handige manier om bij te houden hoe actief je bent geweest.

Doe de geheugentest

Maak je je zorgen over je geheugen of word je wat vergeetachtig? Dan kunnen we ons voorstellen dat je wilt weten hoe je ervoor staat. De geheugentest van Alzheimer Nederland geeft je meteen inzicht. Je doet ‘m hier: Geheugentest Alzheimer Nederland

Bij zorgen over je geheugen is een afspraak maken met je huisarts altijd een goed idee.

Alzheimer Collecteweek

Wil je bijdragen aan de collecteweek van 6 t/m 12 november van Alzheimer Nederland? Neem dan hier een kijkje.

 

Werk aan je gezondheid met de Salut-app

Bronnen

Alzheimer Nederland
Mens en Gezondheid

Deel artikel

Laat een reactie achter